Danske stationer fotos
242 fotos
Billeder af danske stationer og banegårde - store som små, aktive og nedlagte - trinbrætter, remiser, perroner, ventesale, kommando- og signalposter og andre detaljer. Billederne er listet kronologisk efter optagelsesdato, hvorfor det kan betale sig at scrolle nedad hvis man søger billeder fra en bestemt lokalitet. Se også jernbanebilleder efter sted hvis der søges alle billeder fra en bestemt by.
Ved enkelte stationer er der så mange billeder, at de har fået egne undersider. Det gælder:
Orehoved station
genåbnet i weekenden 26.-27. september 1987 i forbindelse med fejringen af Storstrømsbroens 50-års jubilæum.Lørdag 26. september 1987, Orehoved Foto: John Hansen
Søllested station set fra indkørslen i vestenden
mod øst. I forgrunden til højre ses sidespor med godsvogne i forbindelse med sporombygning. Ellers var godstrafik til Søllested ikke forekommende tilbage i slut-1980'erne.Mandag 20. marts 1989, Søllested Foto: John Hansen
Godsvogne på læssespor i Søllested.
Vognene er læsset med skinner og beton-elementer brugt i forbindelse med sporombygning på Lollandsbanen.Mandag 20. marts 1989, Søllested Foto: John Hansen
DSB - Godsbefordring - God befordring
lysskilt med vingehjul på Godsbanegården i Odense i "den blå time".Lørdag 28. januar 1995, Odense Foto: John Hansen
Maskindepotet i Rødby Færge set fra syd.
På dette tidspunkt var brugen af bygningerne ophørt 6 år tidligere i ved indvielsen af den faste forbindelse over Storebælt.Lørdag 24. maj 2003, Rødby Færge Foto: John Hansen
Sporarealer i Rødby Færge
set mod syd fra maskindepotet. I midten depotspor som tidligere anvendtes til henstilling af personvogne.Lørdag 24. maj 2003, Rødby Færge Foto: John Hansen
Rønne H
gadeside. Den tidligere stationsbygning anvendes i dag som restaurant "Perronen".Onsdag 21. juli 2004, Rønne Foto: John Hansen
Gudhjem station
set fra sporsiden. Bygningen er tegnet af Fisker og Rafn til Almindingen-Gudhjem Jernbane, indviet i 1916.Onsdag 4. juli 2007, Gudhjem Foto: John Hansen
Brenderup station.
Den tidligere station set fra sporsiden. Bygningen huser nu lokalhistorisk arkiv.Lørdag 31. oktober 2009, Brenderup Foto: John Hansen
Brenderup
den tidligere station set fra sporsiden. I venstre side ses del af senere tilbygning for postvæsnet. Og så har en af byens unge har åbenbart syntes at han skulle berige resten af verden med sit rige engelske ordforråd i form af en grafitti-tag.Lørdag 31. oktober 2009, Brenderup Foto: John Hansen
Brenderup
den tidligere station set fra sporsiden, med nuværende busholdeplads.Lørdag 31. oktober 2009, Brenderup Foto: John Hansen
Brenderup
gadeside med senere tilbygning for postvæsnet i forgrunden.Lørdag 31. oktober 2009, Brenderup Foto: John Hansen
Brenderup
det tidligere sporareal, med parkerings- og busholdepladser.Lørdag 31. oktober 2009, Brenderup Foto: John Hansen
Brenderup
udsigt fra viadukten for Fruerhøjvej mod det tidligere sporareal.Lørdag 31. oktober 2009, Brenderup Foto: John Hansen
Brenderup
viadukten for Fruerhøjvej med sidevej til Skolevej.Lørdag 31. oktober 2009, Brenderup Foto: John Hansen
Brenderup
viadukten for Fruerhøjvej "i vildnis".Lørdag 31. oktober 2009, Brenderup Foto: John Hansen
Fruens Bøge station
set fra sporsiden i mildt snedækkeSøndag 20. februar 2011, Fruens Bøge Foto: John Hansen
Bagenkop station, sporside
to tidligere døre er muret til, blandt andet indgangen til ventesalen fra perronen som var i "buen".Søndag 19. juni 2011, Bagenkop Foto: John Hansen
Bagenkop station, retiradebygningen
i forgrunden, set fra sporsiden.Søndag 19. juni 2011, Bagenkop Foto: John Hansen
Bagenkop station gadeside set lidt på afstand ad Stationsvej.
Afløseren for Langelandsbanen i form af bus holder på det tidligere sporareal.Søndag 19. juni 2011, Bagenkop Foto: John Hansen
Bagenkop, skilt for "Stationsvej".
Som en kendt dansk jernbaneentusiast ville skrive: "Lige til modelbanen".Søndag 19. juni 2011, Bagenkop Foto: John Hansen
Skagen station
gadeside. Uhhh man kunne have lyst til at fjerne den mast i Photoshop...!Fredag 26. august 2011, Skagen Foto: John Hansen
Opholdsbygning for lokomotivpersonale
ved remisen i Viborg.Søndag 27. november 2011, Viborg Foto: John Hansen
Rundremisen i Viborg
med drejeskiven til venstre i billedet.Søndag 27. november 2011, Viborg Foto: John Hansen
Detaljer af drejeskiven
og drejeskivegraven ved remisen i Viborg.Søndag 27. november 2011, Viborg Foto: John Hansen
Rundremisen i Viborg set fra sydvest
med drejeskiven til højre i billedet.Søndag 27. november 2011, Viborg Foto: John Hansen
Post 1 i Viborg set fra nordvest.
Dette signalhus blev nedrevet i februar 2016.Søndag 27. november 2011, Viborg Foto: John Hansen
Viborg, perron for spor 1
med perron-ur og perrontag.Søndag 27. november 2011, Viborg Foto: John Hansen
Kjellerup station, gadeside.
Den tidligere stationsbygning på Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane (SKRJ).Søndag 27. november 2011, Kjellerup Foto: John Hansen
Marslev station, gadeside fra sydvest
i lavtstående vintersol.Lørdag 14. januar 2012, Marslev Foto: John Hansen
Dalmose station
med den nyanlagte "Fodsporet" cykelsti.Søndag 19. februar 2012, Dalmose Foto: John Hansen
Herfølge station, gadeside
set i eftermiddags-skumringen.Søndag 19. februar 2012, Herfølge Foto: John Hansen
Gredstedbro station, sporside
set mod nord fra perron for spor 1.Lørdag 5. maj 2012, Gredstedbro Foto: John Hansen
Gredstedbro station, sporside set mod nord
fra perron for spor 2.Lørdag 5. maj 2012, Gredstedbro Foto: John Hansen
Overkørsel i sydenden af Gredstedbro station
med PU-signaler, overkørselssignaler og kolonneskur.Lørdag 5. maj 2012, Gredstedbro Foto: John Hansen
Bandholm station, gadeside
ved Museumsbanen Maribo-Bandholms 50-års jubilæum.Lørdag 9. juni 2012, Bandholm Foto: John Hansen
Maribo station, gadeside fra sydvest.
Der flages i anledning af Museumsbanens 50-års jubilæum.Lørdag 9. juni 2012, Maribo Foto: John Hansen
Maribo station, gadeside fra syd
med busholdepladser på forpladsen.Lørdag 9. juni 2012, Maribo Foto: John Hansen
Stenstrup Syd trinbræt
på Svendborgbanen, set mod syd i retning mod Svendborg.Torsdag 6. september 2012, Stenstrup Syd Foto: John Hansen
Nørre Alslev station, gadesiden
set fra sydvest.Lørdag 8. september 2012, Nørre Alslev Foto: John Hansen
Nørre Alslev station, perrontunnel
set mod spor 2 og adgang til Skernevej og Ravnsevej.Lørdag 8. september 2012, Nørre Alslev Foto: John Hansen
Nykøbing F.
stationen set fra gadeside/forpladsen.Lørdag 8. september 2012, Nykøbing F. Foto: John Hansen
Vordingborg station
gadeside fra sydøst med stationsforplads, cykelskure og busholdepladser.Lørdag 8. september 2012, Vordingborg Foto: John Hansen
Tidligere areal for den første Orehoved station
ved den gamle færgehavn, set fra sydøst. Stationen lå umiddelbart foran Finerfabrikkens bygninger, som ses på billedet, mens varehuset og læssespor lå cirka ud for hvor optagelsen er foretaget.Lørdag 8. september 2012, Orehoved Foto: John Hansen
Tidligere portørbolig for Orehoved station
set fra sydøst. Arealet i forgrunden, som i dag er en parkeringsplads, var tidligere en del af stationen, hvor portørboligen lå bagved let hævet over stationsarealet.Lørdag 8. september 2012, Orehoved Foto: John Hansen
"Et eller andet sted her"
løb Falsterbanen tidligere fra Orehoved station mod sydøst i retning af Nørre Alslev.Lørdag 8. september 2012, Orehoved Foto: John Hansen
Orehoved station set mod nord
fra den tidligere læssevej, med DSB ME 1511 under udkørsel skubbende dobbeltdækkertog mod Storstrømsbroen og Vordingborg.Lørdag 8. september 2012, Orehoved Foto: John Hansen
Orehoved station, gadeside
set mod nord, med varehuset i forgrunden.Lørdag 8. september 2012, Orehoved Foto: John Hansen
Orehoved station set mod syd
til højre i billedet ses det tidligere areal for godspladsen.Lørdag 8. september 2012, Orehoved Foto: John Hansen
Sporrest ved Stubbekøbing station
med stationsbygningen til højre i billedet. Sporet gik til havnen, som ligger bag ved og til venstre for fotografen.Lørdag 8. september 2012, Stubbekøbing Foto: John Hansen
Stubbekøbing station, gadeside
set mod sydøst.Lørdag 8. september 2012, Stubbekøbing Foto: John Hansen
Stubbekøbing station, gadeside set mod øst.
Lørdag 8. september 2012, Stubbekøbing Foto: John Hansen
Stubbekøbing station, gadeside set mod nordøst.
Lørdag 8. september 2012, Stubbekøbing Foto: John Hansen
Stubbekøbing station, sporside set mod nord.
Lørdag 8. september 2012, Stubbekøbing Foto: John Hansen
Stubbekøbing station, gadeside set mod øst.
set mod nordøst. Selve spor-arealet lå bag stationsbygningen, hvor der på billedet ses en grustransportør.Lørdag 8. september 2012, Stubbekøbing Foto: John Hansen
Rødby Havn (LJ)
stationsbygningen set fra gadeside.Søndag 9. september 2012, Rødby Havn Foto: John Hansen
Nakskov station stationsbygningen
gadeside, set fra sydøstSøndag 9. september 2012, Nakskov Foto: John Hansen
Nakskov
stationsbygningen, indgangsparti set fra gadesiden.Søndag 9. september 2012, Nakskov Foto: John Hansen
Spodsbjerg station
gadeside. Bygningen huser i dag administration for "Færgen" færgeselskabet.Søndag 9. september 2012, Spodsbjerg Foto: John Hansen
Rødby Færge
stationsbygningen set fra sporsiden mod syd. På taget kommandoposten tilføjet i slutningen af 1980'erne.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Rødby Færge
station set fra sporsiden mod syd.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Rødby Færge
detaljer af stationsbygningen og kommandopost.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Rødby Færge
detaljer af indgangsparti fra perron.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Rødby Færge
detaljer af indgangspartier fra perron. Ud over de styrtende linjer i billedet bemærker man standard-betonmodulerne, som datidens stationer rundt om i landet blev bygget af.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Rødby Færge
detalje af indgangen til ventesalen fra perron. "Træd her".Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Rødby Færge
Perrontunnel fra parkeringsplads til ventesal. Her stinker som regel af pis!Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Rødby Færge
stationsbygningen set fra parkeringspladsen mod sydøst.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Holeby station gadeside
set fra syd-øst. Bygningen anvendes til loppemarked.Søndag 9. september 2012, Holeby Foto: John Hansen
Holeby station
detalje af retiradebygning mod sporsiden.Søndag 9. september 2012, Holeby Foto: John Hansen
Godsekspedition og pakhus i Rødby Færge
set fra sporsiden / syd-øst.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Godsekspeditionsbygning i Rødby Færge.
set fra syd-øst.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Godsekspedition og pakhus med læsseramper
i Rødby Færge, set fra syd. Man bemærker nedgangen til sikringsrum under bygningerne; sådanne var obligatoriske da bygningerne blev opført midt under den kolde krig.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Pakhus og læsseramper
i Rødby Færge, set mod nord.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Læsseramper og pakhus i Rødby Færge.
Sporene er for længst optaget, forhåbentlig har de fundet genanvendelse ved forskellige danske jernbaneklubber.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Sporstopper med gummi-buffere
ved pakhuset i Rødby Færge.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Læsserampe ved pakhuset i Rødby Færge
set mod nord, med sporarealet i højre side af billedet.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Mellembygning ved pakhuset i Rødby Færge
med godsekspeditionen til venstre og selve pakhuset til højre.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Læsseramper og pakhus i Rødby Færge
set mod nord-vest.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Godsekspedition og pakhus i Rødby Færge, gadeside
set mod nord-øst.Søndag 9. september 2012, Rødby Færge Foto: John Hansen
Maribo station, sporside fra nordøst
set fra perronen for spor 2-3.Søndag 9. september 2012, Maribo Foto: John Hansen
"Det Gule Palæ"
eller "Post F" som er det officielle navn.Lørdag 6. oktober 2012, Københavns Godsbanegård Foto: John Hansen
Taulov station, perron 1 med bobleskur
set fra syd-vest.Lørdag 12. januar 2013, Taulov Foto: John Hansen
Taulov station set fra syd-øst
med perroner og gangbroLørdag 12. januar 2013, Taulov Foto: John Hansen
Padborg station set mod nord
med opholdsbygning for maskindepotet. DB Schenker Rail Køf 276, Railcare MY 1122 og en Contec Rail MX ses også.Søndag 3. marts 2013, Padborg Foto: Hans Christian Davidsen
Gedser
sporareal, remise, vandkran og vognkasse af OMB BE 7.Torsdag 19. september 2013, Gedser Foto: John Hansen
Sønderborg station
med perron og spor... og ikke meget andet.Fredag 11. oktober 2013, Sønderborg Foto: John Hansen
Silkeborg station
sporside fra sydvest. Den tidligere perron 1 er indrettet som busholdeplads.Lørdag 30. november 2013, Silkeborg Foto: John Hansen
Silkeborg station, sporside
med busholdepladser set fra sydvest.Lørdag 30. november 2013, Silkeborg Foto: John Hansen
Langeskov station
set fra nordøst, gadeside med varehus.Lørdag 8. februar 2014, Langeskov Foto: John Hansen
Esbjerg station
tidligere godsekspedition, nu bl.a. indrettet til parkeringshus (sic!)Lørdag 12. april 2014, Esbjerg Foto: John Hansen
Gørding station
perroner set fra jernbaneoverskæringen mod vest (Esbjerg).Lørdag 12. april 2014, Gørding Foto: John Hansen
Hjallese station
- eller trinbræt er det jo blot - set mod syd.Lørdag 17. januar 2015, Hjallese Foto: John Hansen
Odense gamle banegård
gadesiden set fra syd-vest. I baggrunden skimtes Odense Banegård Center. På tidspunktet for optagelsen af billedet blev bygningen blandt andet anvendt som musikbibliotek.Den 3. banegård i Odense, tegnet af Heinrich Wenck, blev taget i brug i 1914.
Lørdag 26. september 2015, Odense Foto: John Hansen
Rødekro station, sporside
med indgang til perrontunnelLørdag 2. marts 2019, Rødekro Foto: John Hansen
Rødekro station, læssespor og varehus
som nu anvendes af BanedanmarkLørdag 2. marts 2019, Rødekro Foto: John Hansen
Rødekro station, varehus
som anvendes af Banedanmark. På rampen i venstre side bemærker man blandt andet opmagasinerede overkørselsanlæg.Lørdag 2. marts 2019, Rødekro Foto: John Hansen
Taulov station set fra gangbroen
- den fine, lille stationsbygning har fået træplader for vinduerne.Onsdag 15. maj 2019, Taulov Foto: John Hansen
Taulov station
set fra gangbroen, med perroner og nyt glas-venteskurOnsdag 15. maj 2019, Taulov Foto: John Hansen
Hjallese station under ombygning
med opførelse af gangbro over sporet og forlægning af perronen til østsiden af sporet.Lørdag 13. juli 2019, Hjallese Foto: John Hansen
Anlægsarbejder på Hjallese station.
Ny perron, gangbro og elevatorer under anlæg.Fredag 26. juli 2019, Hjallese Foto: John Hansen
Elevatorer og gangbro under opførelse på Hjallese station.
Elevatortårnene er opført, men "indmaden" mangler endnu.Fredag 2. august 2019, Hjallese Foto: John Hansen
Ny perron, gangbro og elevatorer på Hjallese station.
Den nye perron ses til højre på østsiden af sporet, mens den gamle perron ligger på vestsiden. Perron, gangbro og elevatorer er nyopførte, men endnu ikke taget i brug.Søndag 11. august 2019, Hjallese Foto: John Hansen
Hjallese station set mod sydøst
hvor den tidligere læssevej lå. I forgrunden ses den nye perron for Svendborgbanen og bagved den kommende placering af Letbanestationen. I baggrunden den nedbrændte tidligere møbelfabrik (senere kontorhus).Søndag 11. august 2019, Hjallese Foto: John Hansen
Tidligere overkørselssignal for ovk. 117 ved Espe
set mod øst. På den tidligere jernbanestrækning mellem Ringe og Korinth, en del af Faaborgbanen, blev sporet optaget i 2011, hvorefter der er etableret 16 km natursti. Undervejs ses dog stadig elementer fra jernbanen, blandt andet i form af overkørselssignaler, ligesom der fortsat ligger sporrester ved flere af stationerne, herunder i Espe og Højrup. Stationen i Espe ses ikke på billedet, men "gemmer sig" straks efter kurven på banetracéen.Lørdag 7. december 2019, Espe Foto: John Hansen
Knarreborg station
gadesiden i lav vintersol. Bygningen anvendes af lokale til projektet "Mission Afrika genbrug".Lørdag 4. januar 2020, Knarreborg Foto: John Hansen
Forplads ved Langeskov station
med busholdeplads, elevatortårn, trappe og underføring for stisystem.Fredag 3. april 2020, Langeskov Foto: John Hansen
Kastrup station set mod nordøst
Omtrent ud for bussen lå stationens varehus tidligere.Lørdag 1. august 2020, Kastrup Foto: John Hansen
Detaljer af Kastrup station
på gadesiden af stationsbygningen.Lørdag 1. august 2020, Kastrup Foto: John Hansen
Kastrup station gadeside mod sydøst
med retiradebygningen i forgrunden.Lørdag 1. august 2020, Kastrup Foto: John Hansen
Retiradebygning på Kastrup station
set mod øst. I baggrunden anes perron for metrostationen.Lørdag 1. august 2020, Kastrup Foto: John Hansen
Retiradebygningen på Kastrup station
set fra gadesiden.Lørdag 1. august 2020, Kastrup Foto: John Hansen
Perroner i Tommerup
set mod nord-vest i aftenlys.Torsdag 13. august 2020, Tommerup Foto: John Hansen
Sydøstenden af Tommerup station
set fra gangbroen. Til højre i billedet lå Assensbanens spor tidligere, men det er nu afkortet så det ender ved buskadset midt i billedet.Torsdag 13. august 2020, Tommerup Foto: John Hansen
Sydenden af Tommerup station
med spor 1 og PU-signaler i forgrunden.Torsdag 13. august 2020, Tommerup Foto: John Hansen
Detaljer af venteskur m.v.
på perron for spor 2-3 i Tommerup. I baggrunden gangbro og elevatortårn.Torsdag 13. august 2020, Tommerup Foto: John Hansen
Hjallese station med gangbro og elevatortårne
med perron forlagt til østsiden.Søndag 11. oktober 2020, Hjallese Foto: John Hansen
Hjallese station med letbanestation under anlæg
i forgrunden af billedet.Søndag 11. oktober 2020, Hjallese Foto: John Hansen
Letbanestation i Hjallese under anlæg
med skinner gjort klar til faststøbning.Søndag 11. oktober 2020, Hjallese Foto: John Hansen
Den gamle læssevej i Hjallese med letbanespor under anlæg.
I baggrunden ses selve stationen med elevator og gangbro netop taget i brug.Søndag 11. oktober 2020, Hjallese Foto: John Hansen
Den nye perron i Hjallese netop taget i brug.
Den hidtidige perron på vestsiden er blevet spærret af og vil blive fjernet.Søndag 11. oktober 2020, Hjallese Foto: John Hansen
Nordenden af Ringe station
med overkørslen for Jernbanegade og udkørslen mod Odense. I højre side af billedet løb tidligere Ringe-Nyborg Jernbane.Lørdag 30. januar 2021, Ringe Foto: John Hansen
Ringe station, gadeside set mod nordøst
i lavtstående vintersol.Lørdag 30. januar 2021, Ringe Foto: John Hansen
Ringe station med trapper for perrontunnel
set mod nord.Lørdag 30. januar 2021, Ringe Foto: John Hansen
Vogterhus 10
(Svendborgvej 2) i sydenden af Ringe station ved overkørslen for Svendborgvej.Lørdag 30. januar 2021, Ringe Foto: John Hansen
Overkørsel 52 for Svendborgvej
i sydenden af Ringe station, med vogterhus 10 til højre i billedet.Lørdag 30. januar 2021, Ringe Foto: John Hansen
Indkørsel til Ringe station
set fra syd, ved overkørslen for Svendborgvej.Lørdag 30. januar 2021, Ringe Foto: John Hansen
Odense Banegård Center
set fra Østre Stationsvej mod nord-øst. I forgrunden er Odense Letbane under anlæg, men sporene er skjult under et let sne-dække.Lørdag 6. februar 2021, Odense Foto: John Hansen
Odense gamle banegård set fra Kongens Have.
Gadesiden set mod nord.Lørdag 6. februar 2021, Odense Foto: John Hansen
Odense Banegård set fra vest
fra perronen for spor 3-4, med "Byens Bro" og trappetårne. I baggrunden til venstre anes snuden af bevaret lyntog ved Jernbanemuseet.Lørdag 6. februar 2021, Odense Foto: John Hansen
Hjallese Letbanestation set fra gangbroen
mod sydøst. I højre side af billedet ses Svendborgbanens spor.Søndag 30. maj 2021, Hjallese Foto: John Hansen
Skælskør station
gadeside set fra sydøst. Midt i billedet, lidt til højre, ses posthuset.Torsdag 2. september 2021, Skælskør Foto: John Hansen
Vemb station, sporside fra sydøst
set fra den tidligere læssevej.Lørdag 30. juli 2022, Vemb Foto: John Hansen
Havnesporet i Lemvig set mod øst
med VLTJ's tidligere pakhus til højre, nu indrettet til el-installatør.Lørdag 30. juli 2022, Lemvig Foto: John Hansen
Trinbrættet Odense Sygehus set mod syd
med afgående togsæt på vej mod Fruens Bøge i baggrunden.Søndag 29. januar 2023, Odense Sygehus Foto: John Hansen