Ugens foto arkiv

De fleste uger præsenteres et nyt (eller gammelt) foto på forsiden af Railorama. Herunder er arkiv over de hidtil bragte forsidebilleder. Der er dog enkelte "huller", hvor der af den ene eller anden grund ikke er blevet opdateret med nyt billede i de(n) pågældende uge(r).



Uge 23, 2021


DSB MH 361
En dag i efterårsferien i 1985 var eders redaktør cyklet fra Maribo til Rødby Havn for at kigge på tog. Som jeg husker det havde jeg også fået lokket min lillebror med på turen. Men - oh skræk og oh vé: Jeg var kommet afsted uden mit noteshæfte, som jeg jo også dengang møjsommeligt forsøgte at skrive alle observationer op i. Kan huske, at jeg blev så sur og skuffet, at det kun blev til ét eneste billede, hvorefter vi kørte hjem igen.

Set i bakspejlet kunne jeg vel have fundet et par stykker papir et sted, eller i det mindste bare have fotograferet nogle billeder. Men det blev kun til dette ene foto af DSB MH 361, som holder og afventer en færges ankomst i Rødby Færge.


Uge 12, 2021


DSB MY 1158
En klassisk oprangering på Sjælland i mange år: DSB MY 1158 under udkørsel fra Roskilde med sydgående regionaltog i sommeren 1988.


Uge 11, 2021


PKP EP07-357
I 2013 var det stadig muligt at støde på polske lokomotiver i grøn 1990'er bemaling. Siden da er de fleste lokomotiver som ses i drift hos PKP ommalet den i blå/grå IC-bemaling. Dog er enkelte maskiner tilbageført til ældre 1980'er og 1990'er farver, men det hører til undtagelsen.
PKP EP07-357 på billedet holder på hovedbanegården i Katowice i marts 2013.


Uge 10, 2021


DSB MZ 1416
I forlængelse af sidste uges "Ugens foto" er her et billede taget få minutter senere af DSB MZ 1416 med det nordgående tog P 374. I krydsningssporet holder MZ 1409 med sin stamme og afventer at kunne kommere videre mod Padborg.


Uge 09, 2021


DSB MZ 1409
På den enkeltsporede strækning mellem Tinglev og Padborg ligger den fjernstyrede krydsningsstation Vejbæk. På billedet fra efteråret 1991 ses DSB MZ 1409 med sydgående persontog ankomme for krydning. Senere er strækningen blevet elektrificeret, hvorfor der ser noget anderledes ud på stedet i dag.


Uge 08, 2021


DSB ME 1514
Endnu udgør litra ME sammen med dobbeltdækkervogne grundstammen for regionaltrafikken øst for Storebælt Men det kommer til at ændre sig hurtigt i de kommende år, hvor de nye elektriske EB-Vectroner tager over.

På billedet passerer DSB ME 1514 Hedehusene i september 2020.


Uge 07, 2021


DSB MZ 1452
Blandt mine allertidligste jernbanebilleder er dette foto af DSB MZ 1452 med sydgående internationalt tog på Nykøbing F. station, taget 2. maj 1985. Typisk for mine første forsøg som jernbanefotograf er det taget på behørig afstand, på en gråvejrsdag - med deraf følgende underbelysning af negativet.

Jeg viser det alligevel, da det med sine 35 år på bagen for længst er blevet historisk. To andre fotos fra samme dag er også lagt online.


Uge 06, 2021


DSB MM 7731 + FS 7231
Københavns første S-togs linje gik fra Klampenborg over Hellerup og Vanløse til Frederiksberg, indviet 3. april 1934. Stationen på Frederiksberg var endnu i starten af 1990'erne en sand tidslomme, hvor ikke meget havde forandret sig.

Det kom det imidlertid til med byggeriet af den første metro-linje og i dag er området helt ukendeligt.

På billedet fra vinteren 1994 ses DSB MM 7731 + FS 7231 med S-tog linje F til Hellerup afventende afgang.


Uge 05, 2021


LJ M 8''
Lollandsbanen indkøbte i midten af 1980'erne i alt 4 brugte Köf-rangertraktorer fra Deutsche Bundesbahn. Den første af disse var LJ M 8''. Denne traktor var bygget af O&K i 1960 som fabriksnr. 26037, leveret til Deutsche Bundesbahn som Köf II 6630. 1968 omlitreret til 323 256-8. Udrangeret 1983, hvorefter den kom til Lollandsbanen i efteråret 1984, hvor den kom i drift fra februar 1985, stationeret i Sakskøbing. Her afløste den en ældre Fowler rangertraktor, LJ M 13'''.
På billedet fra sommeren 1985 stråler den endnu i sin nye lakering. Billedet er i øvrigt et af mine allerførste jernbanefotos.


Uge 04, 2021


DSB MZ 1457 med regionaltog til Nakskov
På Lollandsbanen var de gennemgående tog fra København til Nakskov og retur kendt som "Københavner-ekspressen". Togene blev dog i lige så høj grad anvendt til lokale rejsende på Lolland i forbindelse med skole- og arbejdssted-trafik. På billedet fra foråret 1989 afgår DSB MZ 1457 med regionaltog til Nakskov fra Søllested station. I forgrunden ses et sidespor, som har kendt bedre dage... det vil i hvert fald være forholdsvist eventyrligt at forsøge at køre på det.


Uge 03, 2021


Detaljer af pakhus i Niebüll
I Niebüll ligger pakhuset sammenbygget med selve stationsbygningen og anvendes fortsat bl.a. til gods til og fra Westerland.
På billedet fra 2014 ses detaljer af pakhuset, bl.a. med sporstopper, pakhusdør (stadig med NVAG-logo) og tilfældigt henkastet skrammel. Der er masser af inspiration til modelbyggeren, hvis man vil give sig i kast med sådan et pakhus-miljø.


Uge 02, 2021


NOB 245 213-4
NOB 245 213-4 med tog til Westerland/Sylt afgår fra Niebüll i december 2016. Da de sædvanlige married-pair vogne var grounded på grund af tekniske problemer, blev der anvendt forskellige erstatnings-togstammer på Marschbahn i efteråret/vinteren 2016. På billedet er toget efter TRAXX-lokomotivet oprangeret D-BTEX Bom 024 56 80 21-80 090-5 + D-BTEX Bom 024 56 80 21-80 084-8 + D-BTEX Bom 024 56 80 21-80 091-3 + D-BTEX Bom 024 56 80 21-80 087-1 + D-BTEX Bomz 024 56 80 21-90 522-5 med NOB 245 208-4 bagerst.
Det var i øvrigt sidste dag med NOB som operatør på Marschbahn.


Uge 01, 2021


DR 202 280-4
De østtyske V 100-lokomotiver med det midterstillede førerhus kan være svære at fotografere, fordi fronterne skjuler resten af maskinen hvis man stiller sig for tæt på dem. Det er tilfældet med dette billede fra sommeren 1992, optaget på Rostock Hbf., hvor DR 202 280-4 (LEW 12562/1970) holder klar til afgang med et tog til Tessin. Så må man i stedet nyde de andre detaljer på billedet, som perrontagene med støbejerns-søjler og det skønne skilt "Ausgang zur Stadt / Zu den Bahnsteigen 1, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 14".

Lokomotivet er endnu i drift den dag i dag som DB Netz 203 305-8.



Til top