Ugens foto arkiv
De fleste uger præsenteres et nyt (eller gammelt) foto på forsiden af Railorama. Herunder er arkiv over de hidtil bragte forsidebilleder. Der er dog enkelte "huller", hvor der af den ene eller anden grund ikke er blevet opdateret med nyt billede i de(n) pågældende uge(r).
En søvnig lørdag eftermiddag i foråret 1995 ses OHJ-HTJ YS 253 + YM 53 på Høng station med tog mod Slagelse.
Jeg har vist tidligere brugt udtrykket heldet følger de tossede ved nogle af Ugens fotos. Her er endnu et eksempel, i direkte forlængelse af sidste uges foto af CD 163 023-5: For hvad er sandsynligheden for at møde samme lokomotiv igen, 23 år senere? Når jeg i øvrigt vel at mærke ikke har været i Tjekkiet/Slovakiet i de mellemliggende år?
Ikke desto mindre var det tilfældet i Bratislava i sommeren 2016 i skikkelse af CD Cargo 363 528-1, hvor lokomotivet i mellemtiden var blevet ombygget til at kunne anvende flere kørestrøms-spændinger og derfor omlitreret.
Ikke desto mindre var det tilfældet i Bratislava i sommeren 2016 i skikkelse af CD Cargo 363 528-1, hvor lokomotivet i mellemtiden var blevet ombygget til at kunne anvende flere kørestrøms-spændinger og derfor omlitreret.
Lokomotivfabrikken Skoda leverede over en årrække en familie af el-lokomotiver til de tjekkoslovakiske statsbaner, CSD, som ved første øjekast næsten havde ens udseende, litra 131, 162, 163, 263, 362, 363 og 371. Ved opsplitningen af Tjekkiet og Slovakiet kom de til begge landes nye baneselskaber, CD og ZSR. Der har været foretaget talrige ombygninger og omlitreringer af lokomotiverne, så det kan være svært at danne sig komplet overblik over skæbnerne for de enkelte lokomotiver i dag. På billedet ses tjekkiske CD 163 023-5 (Skoda 8156/1985) rangere på banegården Praha Masarykovo tilbage i sommeren 1993.
På trods af diverse børnesygdomme på Odense Letbane, herunder højere støjniveau end planlagt, er den efterhånden blevet en del af Odenses hverdag.
I smukt højtryksvejr ses togsæt 05 ved Parkering Odense Syd Letbanestation i februar 2023. Selvom der ikke ses personer på perronerne på billedet er også passagertallene for Letbanen støt stigende.
I smukt højtryksvejr ses togsæt 05 ved Parkering Odense Syd Letbanestation i februar 2023. Selvom der ikke ses personer på perronerne på billedet er også passagertallene for Letbanen støt stigende.
I slutningen af 1980'erne havde jeg lagt mærke til, at tog P 5051, som kørte om eftermiddagen fra København til Rødby Færge, ofte var fremført af litra MY. Om der var nogen decideret systematik i trækkraften på det tog ved jeg ikke helt, men faktum er, at jeg har flere billeder af netop det tog med MY.
Toget var også lidt specielt fordi der var en kombineret 2.-klasse/rejsegodsvogn litra BD med i toget, foruden "almindelige" Bn og Bns-vogne.
På billedet ses DSB MY 1154 i maj 1988 nær Døllefjelde på Lolland.
Toget var også lidt specielt fordi der var en kombineret 2.-klasse/rejsegodsvogn litra BD med i toget, foruden "almindelige" Bn og Bns-vogne.
På billedet ses DSB MY 1154 i maj 1988 nær Døllefjelde på Lolland.
Frichs i Aarhus byggede i 1958-60 i alt 17 dieselelektriske lokomotiver litra MT til DSB, til anvendelse ved tung rangering og lettere strækningskørsel med godstog. De oprindelige 8-cylindrede Frichs 8200CV-motorer gav store problemer, men efter udskiftning af disse til 12-cylindrede Maybach-Mercedes dieselmotorer kørte lokomotiverne pålideligt i mange år, indtil udrangering i slutningen af 1990'erne.
I midten af 1990'erne var litra MT stadig et almindeligt syn på de større stationer. Som på billedet fra en grå novemberdag i 1993, hvor MT 158 rangerer med en EuroCity stamme på Københavns Hovedbanegård.
I midten af 1990'erne var litra MT stadig et almindeligt syn på de større stationer. Som på billedet fra en grå novemberdag i 1993, hvor MT 158 rangerer med en EuroCity stamme på Københavns Hovedbanegård.
Kastrup station var den største mellemstation på Amagerbanen. Da privatbanen i 1957 blev forkortet på grund af udvidelser af Københavns Lufthavn blev Kastrup endestation. På dette tidspunkt var persontrafikken dog allerede indstillet - det skete af to omgange: Første gang 1938, men blev så genoptaget under besættelsen fra 1940. I 1947 var det dog helt slut.
Amagerbanen fortsatte med godstransport i mange år, indtil strækningen blev overtaget af DSB i 1975. Den fortsatte som godsbane indtil 1991, og blev formelt nedlagt i 1995. Fra 2007 blev tracéen brugt til Metroen på Østamager.
På billedet fra sommeren 2020 ligger stationsbygningen i Kastrup så smukt i eftermiddagssolen.
Amagerbanen fortsatte med godstransport i mange år, indtil strækningen blev overtaget af DSB i 1975. Den fortsatte som godsbane indtil 1991, og blev formelt nedlagt i 1995. Fra 2007 blev tracéen brugt til Metroen på Østamager.
På billedet fra sommeren 2020 ligger stationsbygningen i Kastrup så smukt i eftermiddagssolen.
De ungarske statsbaner MÁV fik leveret 379 elektriske universallokomotiver litra V43 i årene 1963-82. De første 7 lokomotiver blev bygget af Krupp i Tyskland, hvorefter Ganz Mavag leverede de resterende. Mange af maskinerne er fortsat i drift i Ungarn, fra 2011 omlitreret til nyt nummerskema som litra 431/432/433.
På billedet holder MÁV H-START 431 276 på banegården Budapest Keleti en sommermorgen i august 2016.
På billedet holder MÁV H-START 431 276 på banegården Budapest Keleti en sommermorgen i august 2016.
I midten og slutningen af 1970'erne fik de polske statsbaner PKP leveret 167 diesellokomotiver til svær rangering, litra SM31. Lokomotiverne var udviklet og bygget af Fablok. Et par håndfulde af dem er endnu i drift i Schlesien, som det fremgår af Ilostan Pojazdów Trakcyjnych.
Modelbanefabrikanten Piko har lige før nytår annonceret en model i størrelse H0 af disse lokomotiver. Kønne er de ikke, men udstråler alligevel rå power.
På billedet ses PKP Cargo SM31-102 rangere i Bytom i foråret 2013. Til højre i billedet afventer en ET22 at kunne køre videre med godstog, ligesom en del af det gamle reiterstellwerk på den tidligere grænsestation kan ses. Selve stationen var dengang et skummelt sted, hvor alkoholikere og hjemløse havde taget ophold på perronerne, så man havde ikke lyst til at opholde sig der efter mørkets frembrud!
Modelbanefabrikanten Piko har lige før nytår annonceret en model i størrelse H0 af disse lokomotiver. Kønne er de ikke, men udstråler alligevel rå power.
På billedet ses PKP Cargo SM31-102 rangere i Bytom i foråret 2013. Til højre i billedet afventer en ET22 at kunne køre videre med godstog, ligesom en del af det gamle reiterstellwerk på den tidligere grænsestation kan ses. Selve stationen var dengang et skummelt sted, hvor alkoholikere og hjemløse havde taget ophold på perronerne, så man havde ikke lyst til at opholde sig der efter mørkets frembrud!