Ugens foto arkiv
De fleste uger præsenteres et nyt (eller gammelt) foto på forsiden af Railorama. Herunder er arkiv over de hidtil bragte forsidebilleder. Der er dog enkelte "huller", hvor der af den ene eller anden grund ikke er blevet opdateret med nyt billede i de(n) pågældende uge(r).
Når man i dag ser Islands Brygge i København tætpakket med nyopførte lejlighedskomplekser, er det svært at forestille sig at der tidligere lå et omfattende industriområde, så tæt på Rådhuspladsen.
På billedet fra sommeren 1992 ses DSB MH 390 rangere med ballastvogne på Bryggen. I baggrunden ses blandt andet Sojakagefabrikken.
På billedet fra sommeren 1992 ses DSB MH 390 rangere med ballastvogne på Bryggen. I baggrunden ses blandt andet Sojakagefabrikken.
Lersøen var en stor rangerbanegård på godsforbindelsesbanen "Rundt om husene" i København.
På billedet fra efteråret 1993 afgår DSB MZ 1450 med et mindre godstog fra Lersøen og er ved at flette ind på S-togs sporene op mod Nørrebro station.
På billedet fra efteråret 1993 afgår DSB MZ 1450 med et mindre godstog fra Lersøen og er ved at flette ind på S-togs sporene op mod Nørrebro station.
I starten af 1990'erne var DSB's EA-lokomotiver næsten enerådende i regionaltogstrafikken på kystbanen.
På billedet fra sommeren 1991 ses DSB EA 3003 på Klampenborg station på vej mod hovedstaden med et langt regionaltog.
På billedet fra sommeren 1991 ses DSB EA 3003 på Klampenborg station på vej mod hovedstaden med et langt regionaltog.
Eskilstrup station på Nordfalster mistede sin stationsbygning fra 1872, da den blev nedrevet i 1987.
På billedet fra maj 1987 synger den på sidste vers. En lignende bygning i Nørre Alslev eksisterer heldigvis fortsat.
På billedet fra maj 1987 synger den på sidste vers. En lignende bygning i Nørre Alslev eksisterer heldigvis fortsat.
Fra efteråret 2023 har Danmarks Jernbanemuseum anlagt en stor magasinhal på omkring 10.000 m2 med mere end 3 km. spor i nordøst for Marslev station.
Magasinet har eget sidespor, som på billedet ses under anlæg, hvor et par entreprenørmaskiner er i gang med at forme det omkringliggende terræn. Vejen med den ubevogtede overkørsel, som ses i forgrunden, er Vøjremosegyden,.
Det første materiel til magasinet blev overført fra Randers under en række spektakulære transporter i midten af juli 2024.
Magasinet har eget sidespor, som på billedet ses under anlæg, hvor et par entreprenørmaskiner er i gang med at forme det omkringliggende terræn. Vejen med den ubevogtede overkørsel, som ses i forgrunden, er Vøjremosegyden,.
Det første materiel til magasinet blev overført fra Randers under en række spektakulære transporter i midten af juli 2024.
DSB MZ 1433 med InterRegionaltog mod Aalborg gør holdt i Høje Taastrup en mørk novemberdag i 1991.
I foråret 1991 ses DSB MR 4003 + MRD 4203 holdende i Nykøbing F. Til højre ses Baneafdelingens troljer 225 og 124 ved drejeskiven og den tidligere remise for SNNB.
DSB FS 7192 + MM 7692 ankommer med S-tog til Frederiksberg station, efteråret 1991. Til venstre i billedet ses kommandoposten.
De Tjekkoslovakiske Statsbaner ČSD fik i 1970-80'erne leveret i alt 494 diesellokomotiver litra T 466.2 fra ČKD i Prag, til rangering og lettere strækningskørsel. Fra 1988 blev lokomotiverne omlitreret til litra 742. En lang række af disse maskiner er fortsat i drift, blandt andet ved ZSSK Cargo.
På billedet ses ZSSKC 742 053-2 rangere i skarpt eftermiddagslys ved stationen Bratislava-Vajnory i udkanten af Slovakiets hovedstad i sommeren 2016.
På billedet ses ZSSKC 742 053-2 rangere i skarpt eftermiddagslys ved stationen Bratislava-Vajnory i udkanten af Slovakiets hovedstad i sommeren 2016.
Sporvognslinje T2 i Paris forbinder Pont de Bezons i nord med Porte de Versailles i syd via La Défense og har 24 stationer på den 17,9 km. lange strækning, som blev åbnet i 1997 (med udvidelser i 2009 og 2012). Der anvendes sporvogne af typen Alstom Citadis, som på grund af stor succes for strækningen har måttet modificeres med koblinger, så det er muligt at koble flere togsæt sammen.
På billedet ses RATP sporvogn 428 i retning mod Pont de Bezons på den nydelige station Musée de Sèvres i maj 2024.
På billedet ses RATP sporvogn 428 i retning mod Pont de Bezons på den nydelige station Musée de Sèvres i maj 2024.
Langs sporvognslinjerne i Paris er der skudt nybyggerier op i stor stil. Ved stoppestedet Delphine Seyrig ses således et nyopført kollegium for universitets-studerende i baggrunden.
RATP sporvogn 358 er på vej mod Porte de Vincennes som linje T3b i maj 2024.
RATP sporvogn 358 er på vej mod Porte de Vincennes som linje T3b i maj 2024.
Sporvognslinjerne T3a og T3b i Paris, Tramway des Maréchaux, løber langs en række store boulevarder, Boulevards des Maréchaux, som linjerne derfor er opkaldt efter.
På billedet fra maj 2024 ses RATP sporvogn 370 (type Alstom Citadis 402) som linje T3b mod Porte de Vincennes ved Porte de Pantin.
Den futuristisk udseende bygning i baggrunden er den imponerende Philharmonie de Paris, som rummer flere koncertsale, udstillingslokaler og øvelokaler.
På billedet fra maj 2024 ses RATP sporvogn 370 (type Alstom Citadis 402) som linje T3b mod Porte de Vincennes ved Porte de Pantin.
Den futuristisk udseende bygning i baggrunden er den imponerende Philharmonie de Paris, som rummer flere koncertsale, udstillingslokaler og øvelokaler.
Fra 1992, men i særdeleshed siden midten af 2000'erne, er hele 14 moderne sporvogns-/letbane-linjer blevet bygget i periferien og omegnen af den franske hovedstad Paris. Operatøren er RATP, som også driver metroer og en række buslinjer i Paris.
På billedet er RATP sporvogn 346, en Alstom type Citadis 402, netop ankommet fra Porte Dauphine til endestationen Porte de Vincennes, som linje T3b og vil returnere i modsatte retning efter et kort stop. På den anden side af boulevarden, som ses til højre i billedet, er det muligt at skifte til sporvogn linje T3a, ligesom der også ligger nedgang til en metrostation lige bag fotografen.
På billedet er RATP sporvogn 346, en Alstom type Citadis 402, netop ankommet fra Porte Dauphine til endestationen Porte de Vincennes, som linje T3b og vil returnere i modsatte retning efter et kort stop. På den anden side af boulevarden, som ses til højre i billedet, er det muligt at skifte til sporvogn linje T3a, ligesom der også ligger nedgang til en metrostation lige bag fotografen.
En forårsdag i 1993 ses HHJ Ym 32 + Yp 52 + Ym 33 med tog på Odderbanen gøre holdt i Mårslet.
I forlængelse af sidste uges foto følger endnu et billede af en DSB MH i oprindelig, grøn bemaling.
DSB MH 407 rangerer i Næstved i oktober 1991.
DSB MH 407 rangerer i Næstved i oktober 1991.
DSB MH-lokomotiverne kunne førhen findes på næsten alle større stationer i landet. Nogle nåede at blive levetidsforlænget i løbet af 1990'erne, mens andre bevarede det oprindelige udseende gennem hele deres levetid. De sidste lokomotiver var i drift ind i årtusindeskiftet, men de fleste blev afløst af nye litra MK rangerlokomotiver fra midten af 1990'erne.
På billedet ses DSB MH 311 i Padborg i efteråret 1991, i (resterne af) den originale grønne bemaling, som denne maskine havde indtil udrangeringen.
På billedet ses DSB MH 311 i Padborg i efteråret 1991, i (resterne af) den originale grønne bemaling, som denne maskine havde indtil udrangeringen.
DanLink forbindelsen effektiviserede fra slutningen af 1986 transitgodstrafikken mellem Tyskland og Sverige igennem Danmark ganske betragteligt. På billedet fra efteråret 1988 ses DSB MZ 1460 med et sådant DanLink godstog fra Rødby Færge mod Østerport/Frihavnen ved den sydlige indkørsel til Næstved. Forrest i toget ses en stribe kølevogne.
I foråret og sommeren 2023 udførtes omfattende sporarbejder mellem Odense og Nyborg. Blandt andet blev udskiftet en række broer på strækningen, som her ved Møllegyden mellem Ullerslev og Langeskov.
På billedet ses Hector Rail 241.008 med godstog mod Tyskland passere arbejdspladsen for broarbejdet.
På billedet ses Hector Rail 241.008 med godstog mod Tyskland passere arbejdspladsen for broarbejdet.
Odense Letbane er blevet en del af hverdagen i Fyns største by, og passagertallene er også efterhånden blevet bedre, selvom man endnu ikke har nået de prognoser, som var håbet.
På billedet af en helt almindelig hverdagssituation fra februar 2024 afgår Odense Letbane togsæt 11-1 fra Østerbæksvej station mod Tarup Center, mens togsæt 09-7 holder klar til at køre videre mod Hjallese.
På billedet af en helt almindelig hverdagssituation fra februar 2024 afgår Odense Letbane togsæt 11-1 fra Østerbæksvej station mod Tarup Center, mens togsæt 09-7 holder klar til at køre videre mod Hjallese.
Siden sommeren 2023 har DSB anvendt indlejede IC-vogne fra Deutsche Bahn i de internationale tog mellem København og Hamburg. Trækkraften er DSB's Vectron lokomotiver.
På billedet afgår DSB EB 3240 med EC 397 mod syd på en af årets sidste dage i 2023.
På billedet afgår DSB EB 3240 med EC 397 mod syd på en af årets sidste dage i 2023.
I vinteren / foråret 1986 blev et antal MT-rangerlokomotiver for første gang placeret i Rødby Færge for at varetage rangeringen til og fra færgerne. Man havde desværre oplevet en del afsporinger med de stive MH-lokomotiver, hvorfor MT'ernes bogie-konstruktion blev anset for mere egnet.
På billedet ses DSB MT 155 rangere ved det østlige leje.
På billedet ses DSB MT 155 rangere ved det østlige leje.
En februardag i 1993 ses DSB MY 1152 + MY 1157 + B + Bn + Bn + ABns klar til afgang med sydgående regionaltog i Roskilde i den lavtstående vintersol sidst på eftermiddagen.