Ugens foto arkiv
De fleste uger præsenteres et nyt (eller gammelt) foto på forsiden af Railorama. Herunder er arkiv over de hidtil bragte forsidebilleder. Der er dog enkelte "huller", hvor der af den ene eller anden grund ikke er blevet opdateret med nyt billede i de(n) pågældende uge(r).
DR 112 651-5 gør holdt med persontog i Putbus, på sidebanen Bergen-Bad Lauterberg på Rügen i foråret 1991.
Siemens Vectron-lokomotiver er over de seneste år blevet et almindeligt syn i Danmark. Først fik DSB leveret 42 litra EB, og efterfølgende har en række private operatører indlejet Vectron-ellokomotiver fra Alpha Trains og Railpool til kørsel i Danmark.
På billedet fra april 2025 ses D-ATLU 193 406 + D-RPOOL 6193 152 øst for Langeskov, indlejet af TXL, med Leemans godstog mod Sverige.
På billedet fra april 2025 ses D-ATLU 193 406 + D-RPOOL 6193 152 øst for Langeskov, indlejet af TXL, med Leemans godstog mod Sverige.
I dejligt forårsvejr i slutningen af april 2025 ses GoCollective AR 1027 A+B med tog mellem Odense og Stenstrup lige nord for Årslev.
Toggangen på den sydligste del af Svendborgbanen var denne dag erstattet af togbusser grundet sporarbejde.
Toggangen på den sydligste del af Svendborgbanen var denne dag erstattet af togbusser grundet sporarbejde.
The Bittern Line er en af de regionale strækninger omkring Norwich i det nordøstlige England. Strækningen er opkaldt efter fuglearten, som på dansk hedder Rørdrummen, og forbinder Norwich med den kystbyerne Cromer og Sheringham. Selv om der efter danske standarder blot er tale om en sidebane, er den alligevel anlagt med dobbeltspor, som man har det for vane i jernbanens fædreland.
På billedet fra oktober 2024 ses Greater Anglia 755327 med et tog på den lille, idylliske station i Salhouse. Togsættet er et Class 755 FLIRT, bygget af schweiziske Stadler Rail.
På billedet fra oktober 2024 ses Greater Anglia 755327 med et tog på den lille, idylliske station i Salhouse. Togsættet er et Class 755 FLIRT, bygget af schweiziske Stadler Rail.
Lidt ananas i egen juice, i anledning af at det i fredags var 40 år siden, at jeg tog mine første jernbanebilleder. Siden dengang er det blevet til mange, mange tusinde billeder med jernbanemotiver, hvoraf kun en brøkdel endnu har fundet vej til hjemmesiden.
I fredags kunne skydes et i 1985 utænkeligt motiv af DSB EB 3206 med EC 399 til Hamburg Hbf. på Odense Banegård.
Det er vildt at tænke på, hvor meget jernbanerne har ændret sig, i de 40 år jeg har haft fornøjelsen af at følge udviklingen.
I fredags kunne skydes et i 1985 utænkeligt motiv af DSB EB 3206 med EC 399 til Hamburg Hbf. på Odense Banegård.
Det er vildt at tænke på, hvor meget jernbanerne har ændret sig, i de 40 år jeg har haft fornøjelsen af at følge udviklingen.
I forbindelse med etableringen af den nye dobbeltsporede højhastighedsjernbane fra Odense Vest til Kauslunde finder omfattende jordarbejder sted langs hele den nye strækning. På billedet fra Elmelunden, vest for Odense, ses hvordan der er ryddet skov og øvrig bevoksning ved den eksisterende bane. Selve den nye bane kommer dog til at forløbe omkring 200 meter nordligere end hvor billedet er taget.
DSB ER 2037 + ER 2109 ses som IC 50149 på vej mod Fredericia, en dejlig solrig forårsdag i april 2025.
DSB ER 2037 + ER 2109 ses som IC 50149 på vej mod Fredericia, en dejlig solrig forårsdag i april 2025.
Wismar-motorvognen SB M 1 (bygget 1927) har siden udrangeringen fra Skagensbanen ført en omtumlet tilværelse. Den blev købt af den fra Signalposten kendte jernbaneentusiast Peer Thomassen i 1968, og sidenhen foræret til Dansk Jernbane-Klub. Siden da har den henstået mange forskellige steder, blandt andet i Frederikshavn, Lunderskov, Maribo og Gedser. Ingen har dog turde give sig i kast med istandsættelse, hvorfor den efterhånden er kommet til at se meget træt ud.
I 2024 er motorvognen dog blevet solgt til Eisenbahnfreunde Wismar e.V., som vil istandsætte motorvognen for udstilling i remisen i Wismar. Vognen henstår dog fortsat ved remisen i Gedser.
På billedet fra efteråret 1987 ses SB M 1 hensat ved MBJ i Maribo.
I 2024 er motorvognen dog blevet solgt til Eisenbahnfreunde Wismar e.V., som vil istandsætte motorvognen for udstilling i remisen i Wismar. Vognen henstår dog fortsat ved remisen i Gedser.
På billedet fra efteråret 1987 ses SB M 1 hensat ved MBJ i Maribo.
Da DSB's MR/MRD-togsæt endnu blev anvendt på "Lille Syd" på Sjælland foregik vedligeholdelsen på værkstedet i Fredericia. Flere gange ugentligt kørte derfor materieltog mellem Næstved og Fredericia og vice versa.
På billedet ses et sådant tomt materieltog, oprangeret DSB MR/D -61 + -62 + -23, passere Nyborg på vej mod Jylland, en lun sommeraften i august 2015.
På billedet ses et sådant tomt materieltog, oprangeret DSB MR/D -61 + -62 + -23, passere Nyborg på vej mod Jylland, en lun sommeraften i august 2015.
DSB kørte i mange år gennemgående tog på Lollandsbanen, med direkte forbindelse fra og til København. På billedet ses DSB MY 1153 + DSB ME 1515 skubbe styrevognstog ved Nørresø, umiddelbart vest for Maribo i januar 1988. Det var usædvanligt med to lokomotiver, så jeg har formodentlig set toget på vej på vej mod Nakskov, da jeg skulle ud med reklameaviser en onsdag eftermiddag, og har så hentet kameraet og fundet et fotosted - så reklamerne kom sent ud den dag.
Læserne ønskes hermed et godt nytår, lad os håbe, at 2025 bliver mere fredeligt ude i verden, end det forgangne år.
Læserne ønskes hermed et godt nytår, lad os håbe, at 2025 bliver mere fredeligt ude i verden, end det forgangne år.