Jernbanenyheder

Polen

Vectron-lokomotiver indlejet af PKP IC

PKP IC tog i alt 10 Taurus lokomotiver i brug fra 2009, primært til brug i Eurocity-tog mellem Warszawa og Berlin. I Polen har lokomotiverne litra EU44, somme tider også refereret til som type 5370 eller blot 370, som indgår i deres EVN-numre.

De seneste måneder har der været mangel på køreklare lokomotiver, som følge af planlagt vedligeholdelse og flere uheld, som har involveret typen. Derfor er der af flere omgange indlejet Vectron-lokomotiver fra forskellige operatører til at dække trækkraft-behovene. I øjeblikket er således indlejet 193 625, 193 626 og 383 202 fra ZSSK.

Status på EU44:
EU44-001 er til stort eftersyn hos Siemens mobility i Warszawa
EU44-002 er hos Siemens i Linz til stort eftersyn og reperationer efter uheld, idet den ene front har skader efter afsporing i 2018.
EU44-004 er hensat Warszawa efter afsporing 19. august 2019, hvor lokomotivet gravede sig grundigt ned i ballasten!
Disse 3 lokomotiver er i øvrigt alle i forskellige reklame-bemalinger.

PKP EU44-010
PKP EU44-010 i lyserød reklamebemaling for teleselskabet "T-Mobile" på Poznans hovedbanegård i 2016. Denne bemaling har lokomotivet senere fået fjernet igen.

EU44-003, 005, 006, 007, 008, 009 og 010 er alle i drift, i øjeblikket alle i deres oprindelige blå/grå PKPIC bemaling.
(jh) 06.01.2020

Modeljernbaner

Piko nyheder 2020

Endnu en gang er Piko den første producent til at offentliggøre sine modeljernanenyheder for 2020. Nyhedskataloget kom således på falderebet af det gamle år, den 30.12.2019.

Piko DSB MQ motorvogn
Til de danske modelbane-entusiaster kommer en model af DSB's Desiro motorvogne litra MQ i nyeste udgave med det sekskantede røde logo og røde dørmarkeringer.

De seneste år har Piko været meget aktive med modeller til det polske marked og i år er ingen undtagelse. Således kommer der foruden en række farvevarianter en helt ny model af PKP ET21 ellokomotiverne, en polsk standardtype med akselrækkefølgen Co'Co', bygget ikke mindre end 726 eksemplarer i årene 1957-71.

Lokomotiver fra det tidligere Tjekkoslovakiet bliver også begunstiget med nye modeller. For det første i form af Baureihe V 75/107 fra Deutsche Reichsbahn, som blev bygget af ČKD i Prag. Det er derfor nærliggende, at også andre udgaver af typen som ČSD T 435.0 og ČD / ŽSR 720 kommer hen ad vejen.

ZSSK 240 036-4 BratislavaDen helst store nyhed i eders redaktørs øjne er dog ellokomotiverne type S 499 fra ČSD med kælenavnet Laminatka. Skoda byggede disse lokomotiver i slutningen af 1960'erne, kendetegnet ved deres futuristiske design, som minder om noget til udforskning af det ydre rum. Det bliver særdeles spændende at se i model.

Til det tyske marked kommer for første gang i mange år et nyudviklet damplokomotiv fra Piko i form af BR 78, med akselrækkefølgen 2'C2'.

Endnu en tysk formnyhed bliver DB BR 216, de første dieselhydrauliske lokomotiver af den store V 160-familie af standardmaskiner.

Til moderne tyske anlæg kommer serieudgaven af DB BR 120.1, som blandt andet har været at se i Padborg for år tilbage.

Alle nyhederne kan ses på Piko-shop.de, ligesom et komplet 36 siders H0 nyhedskatalog kan downloades i pdf-format herfra.
(jh) 03.01.2020

Til top