Lollandsbanen Tjenestekøreplan 1984-85

I arkivet haves Lollandsbanens Tjenestekøreplan, gyldig fra 3. juni 1984 til 1. juni 1985 for togene på strækningen Nakskov-Nykøbing F., samt gennemgående tog med LJ-materiel på DSB-strækninger. Den er scannet og kan downloades herunder:

LJ TKPL 1984-85 forsideLJ TKPL 1984-85 6-1
Lollandsbanen Tjenestekøreplan gyldig fra 3. juni 1984 til 1. juni 1985 (pdf, 24 sider, 3.5 MB)

Siderne 1-9 indeholder køreplan for hverdage undtagen lørdage, ikke 24/12 og 31/12.
Siderne 10-15 indeholder køreplan for lørdage samt 24/12 og 31/12.
Siderne 16-21 indeholder køreplan for søn- og helligdage.
Siderne 22-23 indeholder køreplan for gennemgående tog fra Nakskov til Næstved, Ringsted og København H. (udligningskørsel for DSB's gennemkørende tog til Nakskov)

Lidt bemærkninger om togenes benyttelse:
På hverdage blev postvogn og gods til Nakskov om morgenen medført i G 1091. Diesellokomotivet hertil (LJ M 31, M32 eller M 33) havde overnattet i Nykøbing F.

"Skoletoget" P 1008 var ligeledes fremført af diesellokomotiv med de fra DSB overtagne B 78 og B79, ex. Bjh og Bgh, samt indlejede DSB Bg-vogne og en af kedelvognene Ev 92, Ev 93 eller Ev 94.
Returløbet herfra var G 1093, som medtog tomme person- og kedelvogne samt godsvogne.

Maskinen fra eftermiddagsgodstoget G 1090 forblev i Nykøbing F. til næste dags G 1091.

Postvogn fra Nakskov til Nykøbing F. om aftenen blev fremført i P 1036, hægtet bagpå Bns/Bn-styrevognstog, skubbet af DSB MY.

Lørdage kørte G 1291 tidligt om morgenen for befordring af postvogn og gods.

Eftermiddagens postvogn kørte med i P 1228, som i øvrigt var oprangeret af personvogne og kedelvogn.

Denne stamme kørte retur som P 1223.

Søndag aften kørte G 1092 for befordring af postvogn, og placering af lokomotiv til næste morgens gods- og posttog.

Hvornår og hvordan kom postvogn mon til Nakskov søndag? Eller husker jeg forkert og der ikke blev befordret post lørdag eftermiddag?


Tjenestekøreplanen blev fundet på et jernbane-marked for nogle år siden.



Til top