"Lokomotiver, Made in Germany"

Danmarks Jernbanemuseum 19.-20. august 2006

Traditionen tro holdt Danmarks Jernbanemuseum igen i 2006 en særlig tema-weekend, i år den 19.-20. august. Vi har tidligere set GM- og Frichs-lokomotiver. Nu var temaet så "Lokomotiver, Made in Germany", altså tyskbyggede lokomotiver i Danmark. Et enkelt besøgende fra Tyskland blev det også til, nemlig en V200 fra Museumseisenbahn Hamm.

En planlagt tur med en 01-dampmaskine fra Hamborg gik i vasken søndag formiddag, da maskinen brækkede ned i Nordtyskland.

Jeg havde lejlighed til at besøge arrangementet et par timer søndag formiddag i småregn, men herunder følger alligevel lidt kommenterede fotos.


Der var naturligt nok mange damplokomotiver som var fundet frem fra diverse gemmer. Blandt de køreklare var de to smukke K-maskiner, 563 og 564, som her stikker frem fra remisen.



MEH´s V200 033 var sat fint i stand og kørte flere tog til og fra Nyborg.



Også moderne materiel havde fundet vej til Odense, idet Arriva udstillede en af deres LINT-motorvogne, AR 08.



I den bagerste del af remisen var som sædvanligt "kræmmermarked", hvor modelbane-fabrikanter, forhandlere og andet godtfolk fremviste og solgte jernbaneartikler. Blandt andet kunne ses en håndbygget prototype på Tog & Teknos kommende model af DSB EA, som bliver fremstillet i samarbejde med italienske ACME.



Også Heljan fremviste prototyper, blandt andet af den kommende model af MY i skala 0 (1:45). Ved siden af H0-modellen synes den voldsomt stor. Udsalgsprisen bliver ca. 5.500 kr. Spændende hvor mange som bliver købere til den - jeg kunne godt blive fristet!



Unge mennesker blev tiltrukket af computere med simulatorer...



... mens de helt små og deres bedstefædre synes at Duplo- og Brio-tog var et hit. Der var noget for enhver smag og aldersgruppe på museet.



Hr. Werner Bünning var rejst fra Tyskland for at udstille sit fine anlæg, "Wernersbahn", som var meget detaljeret med fine havne- og industrianlæg. Selve banen var bygget op som et par rundbaner i forskellige niveauer.



Hr. Bünning´s anlæg var computer-styret.



Søndag morgen havde været præget af regn, så det meste materiel var vådt. Men det kan man jo også få nogle spændende billeder ud af.



Museumstogs overraskelse var den omlakerede MH 203, som oprindeligt havde fungeret som demonstrationslokomotiv tilbage i 1950´erne. Man havde rekonstrueret den oprindelige lakering.



Om det så klæder maskinen kan man diskutere - de røde hjul synes i hvert fald meget udansk.



Også elektrisk trækkraft blev vist frem, således DSB´s første elektriske strækningslokomotiv, EA 3001, fra 1984.



Som sædvanligt var der drejeskiveshow, hvor forskellige lokomotiver blev trukket frem og drejet en omgang eller to, mens Steffen Dresler og en tysk oversætter fortalte om maskinerne.



Highlight søndag formiddag var DSB H 800, som var trukket frem fra mørket i Randers remise. Meget autentisk at man ikke havde strampudset maskinen, men tværtimod ladet den være møgbeskidt - men det har nok ikke imponeret alle lige meget.



Museets personale var til lejligheden iklædt T-shirts med "Lokomotiver, Made in Germany" på ryggen.



Flere fotos kan ses i foto-galleriet.


Til top