På jagt efter den sjældne mellemflagspætte, damsbrugsbaner og andet godt fra Sydjylland...

En lille udflugt 4. januar 2014

En mørk morgen satte svigerfar og undertegnede kursen mod Gram i Sydjylland på en spontan tur. Svigerfar er begejstret amatør-ornitolog, og sammen med jernbaneentusiaster udgør ornitologer vist nogle af de mest underlige folkefærd på kloden. Bevæbnet med kikkerter og kameraer begiver vi os frygtløst ud i jagten på besynderlige ting og sager og venter gerne i timevis på at se netop ét specielt lokomotiv - eller i dette tilfælde én ganske bestemt fugl...

I dag var målet en mellemflagspætte, set i Gram Slotspark. I ugevis var den lille fugl blevet observeret, for første gang siden 1959. Jeg foreslog derfor en tur som kunne kombinere at svigerfar fik set fuglen og jeg fik set på lidt jernbane(-rester) i området. Vi ankom til Gram kl. 9.40 - hvor der i øvrigt var massevis af andre med kikkerter udstyrede fuglekiggere!

Gram havde jeg et års tid tidligere besøgt med Erik My 1 2 87 og Niels Modeltog.dk, så jeg vidste at der ikke var nogle rester af den tidligere smalsporsstation i byen, hvorfor jeg satte kursen nordpå mod Rødding, hvor jeg havde indtryk af, at der stadig kunne ligge en stationsbygning. Undervejs bemærkede jeg hvad kunne være rester af en banedæmning langs landevejen mellem Brændstrup og Rødding.


Formodentlig ses rester af HAJs strækning mellem Gram og Rødding i baggrunden.


På dette foto fornemmer man måske bedre, at der løber en dæmningsrest i baggrunden af billedet.

Billederne yder ikke stedet retfærdighed, idet dæmningen er langt mere tydelig i virkeligheden, end hvad som ses på billederne. Den 7,9 km lange strækning blev nedlagt 30. november 1938, så der er ikke noget at sige til, at det er svært at se, om det vitterlig er en banerest.

Som nævnt var målet den tidligere station i Rødding, men på stedet kunne jeg ikke finde noget som mindede herom. Heller ikke lokale, som jeg spurgte, anede noget om, hvor stationen havde ligget i gamle dage. Hvis den stadig eksisterer kræver det bedre forberedelse næste gang!

På vej sydover igen stødte jeg på et gammelt fint transformatortårn ved den kristne friskole i Brændstrup. Et sådant tårn kan man selvfølgelig ikke køre forbi uden at forevige - det har EVP sørget for med sin artikel i Signalposten for mange år siden...

Preussisk-inspireret transformator-tårn? Eller måske ligefrem preussisk-bygget?? Ved Brændstrup Kristne Friskole.

Brændstrup har også tidligere haft en station, men heller ikke her synes der at være rester heraf.

Dambrugsbanen ved Gelsbro Fiskeri

Herefter satte jeg kurs mod Gelsbro, hvor der iflg. Bent Hansen skulle befinde sig en dambrugsbane. Og det skal jeg da lige love for, at der gjorde!

Ved at dreje fra Haderslevvej ad Årupvej, er det muligt at se ud over dambruget, hvor en lille fodertrolje blev set i drift. Jeg kørte derfor til selve dambruget og spurgte om lov til at fotografere. Den venlige bestyrer fortalte samtidig, at banen snart skal moderniseres, så jeg er glad for at have oplevet den, mens den endnu er i drift med skæve spor og de små troljer.

Selve driften på banen var forbi for denne lørdag formiddag inden jeg fik parkeret og snakket, så læserne må nøjes med lidt billeder af selve sporanlægget og noget af driftsmateriellet.


Udsigt over Gelsbro Fiskeris dambrug med dambrugsbanespor i forgrunden.


Gelsbro Fiskeri, umotoriseret trolje, motortrolje og fodertrolje.

De motoriserede troljer på banen synes at være udstyret med noget som minder om en stor plæneklippermotor af mærket "Honda".


Gelsbro Fiskeri, motortrolje.


Sporene fører hele vejen ud i dambruget og sammenlagt må der være tale om flere kilometer spor.


Troljerne drejes på de i forgrunden fotograferede simple drejeskiver.


Fodertroljen som sås i drift, men desværre nåede at køre i remise inden jeg fik fotograferet den.


Et sidste kig ud over dambruget i denne omgang. Man ser, at sporet bugter sig gevaldigt, så der er ikke noget at sige til at man forventer at modernisere banen.

Således beriget med en ny oplevelse ( - og lyst til at opspore flere dambrugsbaner!), var det tid til at køre tilbage til Gram og samle svigerfar op igen. Han havde desværre ikke haft held til at se Pip-Hans.

Hjemturen gik herefter via Vojens og op langs den østjyske hovedbane i søgen efter fotosteder. Mellem Farris og Sommersted gjorde vi holdt og ret hurtigt var der "bid" i form af DBSRS EG 3112 med sydgående godstog på den (endnu) enkeltsporede strækning.


DBSRS EG 3112 med sydgående godstog i km. 48,4 mellem Farris og Sommersted.


Sydjyllands Veterantog i Lunderskov

Dagens sidste stop blev ved Sydjyllands Veterantogs remise i Lunderskov. Selv om jeg har interesseret mig for og fotograferet jernbaner i snart 30 år, var det endnu aldrig lykkedes mig at komme forbi her, så det blev der rådet bod på.


Sporarealet ved remisen i Lunderskov, i forgrunden drejeskiven og bagved diverse vogne i mere eller mindre god stand. Man aner også kulkran, kulgård og toppen af vandtårn. Vi skriver 4. januar, så der er allerede lange skygger først på eftermiddagen.


Kulkran, kulgård og "perronforkanter" ved Lunderskov remise.


Blandt vognene ved Lunderskov remise er DSB PUR 9897, som oprindeligt var bygget til Troldhedebanen som TKVJ PE 1470 og solgt til DSB i 1939. Vi må håbe, at den overlever Museumstogs igangværende oprydningsrunde, da det er en fin lille vogn, som det ville være synd at skære i småstumper.


På dette noget overbelyste foto aner man seneste revisionsdato 1. 9. 64 på DSB PUR 9897.


I remisen findes foruden en fin samling af gamle vogne og lokomotiver bl.a. disse skilte.

Herefter sattes kursen atter mod Odense, efter endnu en dag fuld af indtryk.

PS: Mellemflagspætten blev sidst set i Danmark 4. januar 2014 kl. 09.20, dvs. 20 minutter før min svigerfar kom til Gram. Og den er ikke set siden...!

/jh 09. 02. 2014



Til top