Jernbanenyheder I. kvartal 2009

Railorama

Nytår

Ved et årsskifte er der tradition for en lille status for året som gik - således også på Railorama. Jeg må indrømme at der ikke altid har været tid til at opdatere siderne indholdsmæssigt i det omfang som jeg kunne ønske. Men en stribe nye billeder er det trods alt blevet til. Jeg har også lidt artikler på bedding, men det kniber med tiden til at få dem færdiggjort.

Politisk har jernbanerne i Danmark medvind, som man ikke har set i mange år. Med massive trafikinvisteringer vil regeringen udbygge og fremtidssikre jernbanenettet. Det bliver spændende at følge i de kommende år. Farcen omkring IC4 bliver afgjort i maj måned, når DSB´s ultimatum til Ansaldobreda udløber.

Lidt statistik i egen andedam: I løbet af året har Railorama haft 130.000 besøgende, som har foretaget 675.000 sidevisninger. Hovedparten af kommer ikke overraskende fra Danmark, men der har været besøg fra alle hjørner af verdenskortet.

Tak til skribenter og fotografer som har leveret artikler og billeder i årets løb og tak for de mange indlæg i forummet. Jeg har ikke altid været lige god til få svaret tilbage på mails eller henvendelser, men jeg håber at brugerne alligevel fortsat vil støtte siden med nye fotos og indlæg.

Hermed ønskes godt nytår til alle læserne og god fornøjelse med jernbanerne også i 2009.

(jh) 03.01.2009

Danmark

Arriva genvinder udbud af togdriften i Midt- og Vestjylland

Arriva Skandinavien har for anden gang vundet Trafikstyrelsens udbud af togdriften i Midt- og Vestjylland.

Arriva har genvundet driften foran henholdsvis First/DSB og de tyske statsbaner, Deutche Bahn, der også havde budt på den danske togkørsel.

Arriva Skandinavien begyndte at køre på de jyske strækninger i 2003 og efter en svær begyndelse har der været stor tilfredshed med driften blandt passagerer og personale.

Som følge af resultatet af udbuddet indkøber Arriva formodentlig yderligere en række Lint-togsæt til afløsning af de resterende MR-tog i drift ved selskabet.
(jh) 14.03.2009

Exit Skiløberen

Søndag 08.03.2009 kørte legendariske Skiløberen for sidste gang danske skiferie-turister fra de østrigske alper til Danmark. I mere end 25 år har Skiløberen i bedste chartertradition fragtet snehungrende danskere sydpå, rejsende som møder op med kuffert og ski på stationen om aftenen, og vågner op til sne og alper efter en god nats søvn i togets liggevogne.

Oprindeligt indkøbte DSB en række brugte tyske liggevogne litra Bcm til toget, som blev malet blå med farvestrålende snemotiver, iskrystaller m.v. Da disse blev for dyre at holde i drift ombyggede man tidligere B-vogne til liggevogne (litra Bc hhv. Bc-t), foruden BD-vogne (senere en Dm-vogn) til forplejning og rejsegods.

Men som nævnt er en epoke nu slut, idet DSB har besluttet at udrangere Bc-t vognene.
(jh) 14.03.2009

Railion bliver til DB Schenker Rail Danmark A/S

Railion Scandinavia A/S skiftede 16.02.2009 navn til DB Schenker Rail Scandinavia A/S.

Samtidig oprettedes DB Schenker Rail Denmark Services A/S som salgsorginisation, 100% ejet af DB Schenker Rail Deutschland GmbH.

Samtidig skiftede de øvrige europæiske selskaber navn:
Railion Deutschland AG til DB Schenker Rail Deutschland AG
Railion Nederland N.V. til DB Schenker Rail Nederland N.V.
Railion Italia Srl. til DB Schenker Rail Italia Srl.
Railion Schweiz GmbH til DB Schenker Rail Schweiz GmbH
Railion Italia Services Srl. til DB Schenker Rail Italia Services Srl.
BTT BahnTank Transport GmbH til DB Schenker BTT GmbH
Nieten Fracht Logistik GmbH til DB Schenker Nieten GmbH

Allerede 01.01.2009 ændrede britiske English Welsh & Scottish Railway Ltd (EWS) navn til DB Schenker Rail (UK) Ltd.


(jh) 26.02.2009

RDK EA hensat med henblik på salg

Railion Denmark A/S har hensat 5 EA-lokomotiver i begyndelsen af december 2008 med henblik på salg til udlandet. Det drejer sig om maskinerne RDK EA 3011, 3012, 3013, 3014 og 3019, som er samlet på værkstedet i København.

I praksis viste det sig, at RDK EA 3011, 3012, 3016, 3018 og 3021 blev overført til DB Schenker Rail's aktiviteter i Bulgarien. Maskinerne blev overført fra Høje Taastrup til Padborg i G 6119 25.02.2009, trukket af MZ 1460.
(jh) 03.01.2009, opdateret 26.02.2009

 

Til top