Jernbanenyheder I. kvartal 2008

Danmark

Afbrændt hjulleje på DSB MY 1101

DSB Museumstogs MY 1101 led nedbrud under fremførsel af skærvetog GF 6150 (Vj-Od) 27-03-2008. Det lykkedes at komme frem til godspladsen i Odense, hvorfra lokomotivet 28-03-2008 blev trukket til Danmarks Jernbanemuseums område af Køf 288, med det ødelagte hjul løftet op på en rulleskøjte.

Billeder af flytningen af lokomotivet kan ses på komandoposten.dk.


(jh) 29.03.2008, opdateret 31.03.2008

Odderbanen køber Y-togsæt fra Nordjyske Jernbaner

Efter Nordjyske Jernbaners indkøb af Desiro-togsæt fra Lokalbanen (HHGB Dm 101/102) har det været muligt for NJ at frigøre det sidste Y-togsæt, som hidtil har været anvendt som nedbrudsreserve.

Togsættet NJ Ym 5 + Yp 24 + Ym 6 blev overført fra Hjørring til Odder i PM 8002 natten mellem 27. og 28.03.2008.

Togsættet er i blå/hvid bemaling og vil i første omgang indgå i driften på HHJ i denne bemaling.

Ved NJ er det "nye" Desiro-togsæt omlakereret og omlitreret til NJ Dm 548 / 578 og blevet sat i drift, efter større ombygning af bl.a de elektriske kredsløb og installationer. Ombygningen har gjort at, togsættet er teknisk identisk med NJ's andre Desiro-togsæt og derfor kan sammenkobles.
(jh) 29.03.2008

Hector Rail premiere

Svenske Hector Rail begyndte kørslen med lastbil-trailere for nederlandske Van Dieren Maritime igennem Danmark 4. januar 2008. Togene kører mellem Norrköping i Sverige and Herne i Ruhr-området i Tyskland.

Første tog var GF 38703 ((Norrköping-)Mgb-Pa), trukket af Hector Rail 241.002. Indtil Hector Rail får godkendelse som operatør til kørsel i Tyskland bliver togene trukket af Taurus-lokomotiver fra tyske MWB.

De regulære tog, GF 42702 (Pa-Mgb) og GF 42703 (Mgb-Pa) begyndte kørsel fra 8. januar 2008 og kører tirsdag-lørdag.

Fra september 2008 udvides kørslerne også med en forbindelse mellem Västerås i Sverige og det Europæiske fastland.



(jh) 16.02.2008

Til top