Jernbanenyheder I. kvartal 2017

Bulgarien

DB Cargo Bulgaria og status på EA-lokomotiver

I forbindelse med lidt søgninger på EA-lokomotivernes skæbne, efter at EA 3001 nu er blevet skrottet, stødte eders redaktør på nedennævnte kilde, som inspirerede til følgende forsøg på en sammenfatning.

Som det sikkert er læserne af Railorama bekendt blev en række af DSB og DB Schenkers EA-lokomotiver eksporteret til Rumænien og Bulgarien efter endt tjeneste i Danmark.

Bulmarket, Bulgarien
6 DSB EA-lokomotiver blev i 2007 solgt til den private operatør Bulmarket, hvoraf de 5 er i drift som litra 86 efter renovering hos Koncar Podujane:

DSB EA 3002 -> 86001
DSB EA 3003 -> 86002
DSB EA 3005 -> 86003
DSB EA 3006 -> 86004
DSB EA 3009 -> 86005

Med i handelen var også EA 3008, som aldrig har været i drift i Bulgarien, men anvendes som reservedele og står hensat hos Koncar Podujane.

LSD/DB Schenker Rumænien
Railion/DB Schenkers 10 EA-lokomotiver kom i første omgang både til Rumænien og Bulgarien i årene 2009-2010.
I Rumænien til operatøren Logistic Services Danubius (LSD), som siden er blevet en del af DB Schenker. Lokomotiverne til Rumænien er som følger:

RDK EA 3011 -> LSD/DBSRR 465 001
RDK EA 3012 -> LSD/DBSRR 465 002
RDK EA 3016 -> LSD/DBSRR 465 003
RDK EA 3018 -> LSD/DBSRR 465 004
RDK EA 3021 -> LSD/DBSRR 465 005

LSD / DB Schenker / DB Cargo Bulgarien
LSD Bulgaria / DB Schenker Bulgaria overtog i 2010 i første omgang 5 EA-lokomotiver fra DB Schenker Scandinavia, hvoraf de 4 kom i drift:

DBSRS EA 3013 -> DB Schenker Bulgaria 91 52 31 86 013
DBSRS EA 3014 -> DB Schenker Bulgaria 91 52 31 86 014
DBSRS EA 3017 -> DB Schenker Bulgaria 91 52 31 86 017
DBSRS EA 3019 -> DB Schenker Bulgaria 91 52 31 86 019

DBSRS EA 3015 blev også overført til Bulgarien og anvendes som reservedele.

Omkring 2014-2015 blev de 5 DBSRR-lokomotiver fra Rumænien også overført til Bulgarien, og så starter puslespillet for alvor. De blev nemlig nummeret i serien 86 012...86 020, ligesom de øvrige lokomotiver. I lang tid har det ikke været muligt at finde oplysninger om hvilke numre de rumænske maskiner har fået i Bulgarien.
En sidebemærkning i den forbindelse: Eders redaktør stod i sommers i Pirdop overfor 86 012, et af de ukendte lokomotiver, men tumpet som han er, noterede han ikke fabrikspladen på lokomotivet. Doh!!!

En engelsk kilde oplyser dog netop i dag følgende ex-numre for de maskiner som kom fra Rumænien til Bulgarien, baseret på hans egne observationer og et foto af førerrummet i 86 012, hvor numrene EA 3012 og 86 012 ses side om side:

DSB EA 3011 -> DBSRR 465 001 -> DB Schenker Bulgaria 91 52 31 86 015
DSB EA 3012 -> DBSRR 465 002 -> DB Schenker Bulgaria 91 52 31 86 012
DSB EA 3016 -> DBSRR 465 003 -> DB Schenker Bulgaria 91 52 31 86 016
DSB EA 3018 -> DBSRR 465 004 -> DB Schenker Bulgaria 91 52 31 86 020
DSB EA 3021 -> DBSRR 465 005 -> DB Schenker Bulgaria 91 52 31 86 018

Som bekendt blev DB Schenker i 2016 omdøbt til DB Cargo. Blandt de "sikre" anvendelser af EA-lokomotiverne i Bulgarien har været transport af importeret malm fra havnen i Burgas til et stort kobberværk i Pirdop, i øvrigt sammen med tidligere engelske el-lokomotiver. Disse løb er imidlertid i følge den engelske kilde overgået til den private operatør BZK fra årsskiftet 2016/17, hvorfor det formodentlig er sværere at forudse hvor man kan se EA'ere i Bulgarien fremover. Blandt de regelmæssige løb for DB Cargo i Bulgarien i øjeblikket nævnes kalksten mellem Oganovo og Lyubenovo, malm fra Chelopech til Burgas, intermodal transit mellem Tyrkiet og Rumænien samt en forbindelse mellem Burgas og Ruse (videre til Rumænien). Vedligeholdelse finder sted i Podujane (Sofia).

Kilde: 87015aewn.wordpress.com/bg-gen/db-bulgaria/, en side som i øvrigt varmt kan anbefales hvis man ønsker et overblik over hvad der (jernbanemæssigt) sker i Bulgarien, samt personlige observationer fra Anthony Sayer.
(jh) 15.02.2017, opdateret 15.02.2017

Danmark

DSB EA 3001 ophugget

DSB's først-leverede EA-lokomotiv, EA 3001 (Henschel 32741/1984) er blevet ophugget, efter at blevet strippet for reservedele. Ophugningen fandt sted hos B.K Jern og Metal i Københavns Sydhavn 14.02.2017, efter transport af vognkassen på blokvogn dertil.

Lokomotivet blev leveret til DSB i 1984 i forbindelse med den af DSB påbegyndte elektrificering af fjernbanerne. Som bekendt gik denne elektrificering i stå i en lang årrække, og i mellemtiden er det blevet svært at skaffe reservele og (især) elektronik til de aldrende EA-lokomotiver. EA 3001 er derfor blevet udrangeret og reservedele derfra indvundet for at kunne holde de øvrige 5 maskiner ved DSB (EA 3004, EA 3007, EA 3010, EA 3020, EA 3022) i drift. De øvrige 16 lokomotiver er i dag i Bulgarien hos operatørerne Bulmarket og DB Cargo Bulgaria, idet enkelte maskiner dog også er hensat til brug for reservedele dér.

DSB EA 3001 udstillet på jernbanemuseet.
Nogle entusiaster begræder, at maskinen ikke blev bevaret ved Jernbanemuseet, som andre "nr. 1" er blevet (MY 1101, MX 1001, MZ 1401 og ME 1501), men den er formodentlig blevet vurderet i for dårlig stand, selvom lokomotivet egentlig er et stykke Danmarks-historie. Men faktisk nåede lokomotivet at blive udstillet på Jernbanemuseet, omend det kun var en enkelt weekend i forbindelse med arrangementet "Lokomotiver made in Germany" i 2006.
(jh) 14.02.2017

Polen

Lotos sætter 5 ET40 i stand

De polske statsbaner PKP fik i årene 1976 og 1978 leveret i alt 60 dobbelte el-lokomotiver med akselrækkefølgen Bo'Bo'+Bo'Bo' fra Škoda i det daværende Tjekkeslovakiet. Lokomotiverne blev anvendt til tunge godstog over hele Polen, men efterhånden udrangeret. De sidste maskiner blev således taget ud af ordinær drift i 2011. Mange af dem er herefter blevet ophugget.

Den private operatør Lotos er i øjeblikket ved at få 5 af de overlevende maskinerne sat i stand, så de kan anvendes fremover.

I videoen herunder ses prøvekørsel af ET40-52A+B i ny farvestrålende bemaling i starten af februar 2017.
Af el-lokomotiver at være lyder de ikke helt tosset!


(jh) 15.02.2017

 

Til top