Jernbanenyheder III. kvartal 2014

Danmark

Danmarks Jernbanemuseum nedlægger Randers-afdelingen

I forbindelse med omorganisering er det med virkning fra 1. oktober 2014 besluttet at lukke Danmarks Jernbanemuseums værksted i Randers, men dog at opretholde magasiner på stedet og periodevis køre veterantog derfra.

Beslutningen vækker - atter engang - bestyrtelse i jernbaneentusiast-kredse, læs for eksempel den lange tråd på Jernbanen.dk. Selve museets pressemeddelelse og forklaring på lukningen kan læses på Fra Museumstog til Danmarks Jernbanemuseum .

De frivillige som hidtil har deltaget i restaureringsarbejdet i Randers har fortsat mulighed for at give en hånd med ved afdelingerne i Odense, Roskilde og København.
(jh) 30.09.2014

Goodbye til Englandsbåden

29. september ankom den sidste færge på DFDS-ruten mellem Esbjerg-Harwich, efter at ruten har været besejlet siden 1875.

Og hvad har det så med jernbaner at gøre? Jo, i mange år var der jernbaneforbindelse direkte fra København og til havnen i Esbjerg, så man kunne gå direkte ombord på Englandsfærgen, bådtoget "Englænderen". Det kørtes bl.a. som en slags "sort lyntog" oprangeret af MO-motorvogne.

De seneste år har ruten kæmpet med faldene passagertal og mindre gods.

Alene passagertallet er faldet fra 300.000 til 80.000 om året siden det toldfrie salg ombord stoppede, og konkurrencen fra lavprisfly begyndte. Ifølge DFDS er det som for alvor afgør nedlægningen en svovlafgift, som fra 1. januar 2015 vil koste ruten omkring 20 millioner kroner årligt og derved gør overfarten urentabel.

Danmarks Radio kan ses en video med arkiv-optagelser fra 1960'erne af den dengang spritnyt M/F England.
(jh) 30.09.2014

DSB præsenterer nyt logo

DSB nyt logo 2014
DSB's nye sekskantede logo.

Fra 11. september 2014 er DSB at begyndt anvende et nydesignet, sekskantet logo, hvor symbol og navn er integreret i ét. Logoet erstatter det stiliserede vingehjuls-logo, stammende tilbage fra slutningen af 1990'erne.

Det nye logo er en kombination af formen på logoet fra S-tog samt skrifttypen fra DSB’s hidtidige logo.

Logoet er designet af Kontrapunkt ved Bo Linnemann i 2014.

Logoet pryder allerede DSB's hjemmeside og vil også anvendt på det rullende materiel.
(jh) 11.09.2014

Vellykket 60-års jubilæum for MY på Danmarks Jernbanemuseum

I weekenden 6-7. september 2014 blev afholdt 60-års jubilæumsarrangement for DSB's dieselelektriske MY-lokomotiver på Danmarks Jernbanemuseum i Odense.

Festens midtpunkt, DSB MY 1101, på drejeskiven på Jernbanemuseet.

I anledning af jubilæet var hovedpersonen, DSB MY 1101, blevet opmalet i ny lakering og - ganske som ved leveringen i 1954 - ikke forsynet med nummer på fronten. Overleveringen vil, at det var den jernbaneinteresserede konge, Frederik IX, som bad DSB om at angive numre på fronterne af de nye MY-lokomotiver, så han kunne se hvilket lokomotiv som trak toget, når han var ude at køre, ganske som han havde været vant til med damplokomotiverne.

Besøg fra Tyskland: Altmark Rail MY 1155.

Fra Tyskland deltog to af de dertil eksporterede MY-lokomotiver med et rejseselskab. Tilbageturen søndag gik i øvrigt via Tønder, idet hovedstrækningen gennem Sønderjylland var spærret grundet sporarbejde mellem Vamdrup og Vojens.

Følgende GM-materiel kunne ses udstillet på museet i weekenden:

  • DSB MY 1101
  • DSB MY 1112 (statisk udstilling)
  • Railcare MY 1122
  • DSB MY 1126 (DJK)
  • DSB MY 1135
  • CFL Cargo MY 1146
  • Altmark-Rail MY 1149
  • Altmark-Rail MY 1155
  • DSB MY 1159
  • DSB MX 1001
  • RT Mx 42 (ex. MX 1005)
  • DSB MZ 1401
  • DB Schenker MZ 1456
  • DSB ME 1524

I øvrigt kørtes igennem hele weekenden veterantog mellem Odense og Tommerup med GM-maskiner.

I forhold til tidligere arrangementer på Jernbanemuseet var der ikke mange kommercielle udstillere; ud over salg af fadøl og røde pølser fandt man kun - men ikke mindst! - Stenvalls Forlag med en stand med meget interessant jernbanelitteratur.

Man kunne glæde sig over, at arrangementet var godt besøgt, også af udenlandske gæster; der blev vist ud over dansk bl.a. også talt engelsk, tysk og ungarsk.

En række fine billeder fra udstillingen og weekendens kørsler kan fx. ses hos Niels-Modeltog.dk, Ole Dinesen og Simon Mosbjerg Mørch.

(jh) 08.09.2014

Dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød indviet

Anlægget af 20 km nyt dobbeltspor på strækningen mellem Lejre og Vipperød er nu afsluttet og kunne indvies 16-08-2014. Derved skulle rettidigheden på Nordvestbanen, i særdeleshed mellem Roskilde og Holbæk, gerne kunne øges markant, ligesom der vil være bedre mulighed for at indsætte flere tog.

Strækningen er udlagt til 160 km/t, mod tidligere 120 km/t. Arbejdet med at anlægge de nye spor har stået på siden 2012 og er afsluttet inden for både budget- og tidsramme. Budgettet har været på 1,3 mia. kr. Ud over anlægget af dobbeltspor er tillige ombygget stationerne i Lejre, Hvalsø, Tølløse og Vipperød. Det nye dobbeltspor forbinder to allerede eksisterende dobbeltsporede delstrækninger mellem Roskilde og Lejre og mellem Vipperød og Holbæk, sådan at hele strækningen mellem Roskilde og Holbæk nu er dobbeltsporet.

Indvielsen blev som nævnt foretaget 16-08-2014, af Transportminister Magnus Heunicke (S). Samtidig kørtes særtog med RT MY 105 og DSB K 564 med veterantogsvogne, ligesom DSB's IC4-togsæt MG 5604 var i drift.
(jh) 20.08.2014

Masnedsundbroen påsejlet for 2. gang på få måneder

Den hollandske coaster Anmark-S sejlede 19-08-2014 ind i en bropille på Masnedsundbroen. Broen var åben for vejtrafik, men Banedanmark turde ikke lade togene passere, hvorfor togtrafikken var indstillet en overgang i løbet af formiddagen, indtil skaderne var inspiceret.

Der var ikke tale om en frontal påsejling, men snarere, at coasteren berørte bropillen i forbindelse med et havneanløb.

Broen har været påsejlet flere gange, senest i 13-04-2014, hvor det britiske fragtskib Karla C stødte ind i broen, og Banedanmark måtte holde togene tilbage i tre dage, indtil det var fastlagt, at broen ikke havde skjulte skader.
(jh) 19.08.2014

MX 1035 flyttes til Struer Museum

Da Struer Kommune i 1992 fejrede sit 75 års jubilæum, forærede DSB byen lokomotivet DSB MX 1035, bygget af Nohab i 1962. Samtidig blev maskinen opmalet i gammel original bemaling. Det har i mange år stået i et lille park-anlæg ved Kilen på Havne Allé men skal nu flytte, så det kan blive en del af det kommende jernbanemuseum i Struer.

15-08-2014 kommer to kraner og en stor blokvogn for at flytte det tonstunge lokomotiv til Godthåbsvej. Her skal lokomotivet males og klargøres. Efter planen åbner Jernbanemuseet i Struer til oktober 2015, hvor åbningen vil markere 150-års jubilæet for banen i byen.
(jh) 14.08.2014

Prøvekørsler af EA-lokomotiv med dobbeltdækkervogne

Prøvekørsler med det første ombyggede EA-lokomotiv til brug med dobbeltdækkervogne i den sjællandske regionaltrafik fandt sted 10.-11.-08-2014, hvor DSB ME 1523+DSB EA 3007+B 7757+B 7758+Bk 7824+ABs 7924 dagen forinden var kørt fra København til Tinglev. Prøvekørslerne fandt sted mellem Tinglev og Rødekro.
(jh) 14.08.2014

Sporspærring mellem Vamdrup og Vojens ophævet

Eders redaktør fik kun taget få billeder under sommerens omfattende kørsel med diesellokomotiver i Sønderjylland, men heldigvis var andre fotografer på pletten.
Se fx billeder hos:

Er der blandt læserne nogle som har billeder eller links til andre gode gallerier fra kørslerne modtages disse gerne af redaktøren.

Efter sommerens sporspærring mellem Vamdrup og Vojens kører der nu atter tog i det Sønderjyske.

I forbindelse med udbygningen af dobbeltspor på strækningen var banen totalspærret i perioden 14. juli-4. august i sommerferien, hvor der erfaringsmæssigt kører færre passagerer på strækningen, og igen i dagene den 9.-11. august. Mellem de to ovennævnte perioder var kørestrømmen udkoblet, hvorfor godstrafikken blev afviklet med forspand af diesellokomotiver.

Sporspærringen betød, at passagertog på strækningen var erstattet af togbusser (herunder også de internationale tog til/fra Århus, samt CityNightLine nattoget). Godstog blev omledt via Marskbanen, hvor DB Schenker indsatte tidligere østtyske Baureihe 232/233 diesellokomotiver mellem Hamburg og Esbjerg. Mellem Esbjerg og Fredericia/Taulov anvendtes MZ IV og indlejede MZ III/MY/MX fra andre private operatører. For at frigøre MZ fra Sjælland blev der kørt godstog til Køge med Contec MY-lokomotiver, ligeledes indlejet af DBSRS.

På Marskbanen kørte Arriva for det meste kun mellem Esbjerg og Ribe, for at give plads til godstog på strækningen sydpå til Tønder og Niebüll.

Blandt de mere spektakulære lokomotiver som kunne ses i drift i Danmark var den svenske dieselmaskine TMZ 1419 udlejet til Hector Rail!

Igen i 2015 får man chancen for at se omlagte godstog i Sønderjylland, jf. oversigten over planlagte spærringer fra bane.dk vil der atter være 3-ugers spærring i perioden 13. juli - 3. august 2015.

(jh) 13.08.2014

Nederlandene

Nye el-lokomotiver i Nederlandene til erstatning for AnsaldoBreda V250

I midten af 2013 erkendte de Belgiske Statsbaner (SNCB/NMBS) og de Nederlandske Statsbaner (NS - Nederlandse Spoorwegen), at de 19 fra italienske AnsaldoBreda bestilte Fyra V250-togsæt til brug på højhastighedsstrækningen HSL-Zuid, aldrig ville komme til at fungere ordentligt.

I stedet bestilte NS 19 nye ellokomotiver type TRAXX MS fra Bombardier, hvoraf den første maskine, NS E 186 001 netop er blevet leveret til Holland og er under indledende testkørsler. Lokomotivet er malet i NS' husfarver gul og blå og er udstyret for kørsel i Tyskland, Østrig, Belgien og Nederlandene. Sammen med opgraderede eksisterende vogne type ICRm vil togene blive indsat under navnet Intercity Direct, idet man ønsker at skippe det udskældte navn Fyra fuldstændig.

V250-togsættene blev bestilt af NS og SNCB i 2004, med den oprindelige intention at indsætte dem fra 2007. Dette blev imidlertid forsinket, sådan at første togsæt først kunne testes fra begyndelsen af 2009. Og først fra december 2012 kunne togene indsættes i kommerciel drift, imidlertid med et hav af tekniske problemer, så man blev nødt til at tage dem ud af drift igen efter blot 39 dage!

SNCB nåede aldrig at sætte nogle af sine togsæt i drift og afslog fuldstændig at modtage nogle af dem, mens NS har returneret sine 9 togsæt og fået en kompensation på 125 mio. Euro, 88 mio. Euro mindre end man oprindeligt har givet for dem. Yderligere vil man få kompensation på op til 21 mio. Euro, hvis det lykkes AnsaldoBreda at sælge togsættene videre til nye købere.

I modsætning til håndteringen af de danske IC4-togsæt har man i Belgien og Nederlandene valgt en langt mere aggresiv tilgang til den ringe kvalitet af AnsaldoBredas togsæt, og er faktisk endt med at komme ud af aftalen med skindet rimeligt på næsen.

Billeder af det nye TRAXX-lokomotiv og mere information (på engelsk) om maskinerne kan findes på Railcolor.net.
(jh) 14.08.2014

Tyskland

Umleiter-EC med Ludmilla diesel

Det er efterhånden ikke så ofte, at man i Tyskland har mulighed for at køre med BR 232-diesellokomotiver i passagertog. Et omledt EC-tog mellem München og Salzburg via Mühldorf i weekenden 6.-7. september gjorde det imidlertid muligt og en videofotograf har fanget toget under udkørsel fra München og efterfølgende offentliggjort klippet på Youtube.



Spol frem til minuttal 05:00, hvor det for alvor bliver sjovt - og lyder godt. Glem ikke at skrue godt op for lyden!

DB-Schenker maskinen 232 571-0 slæber afsted med 10 passagervogne og to Taurus-lokomotiver. Det særlige ved den er, at den endnu har sine originale kølerotorer i behold, hvilket er med til at give den ganske særlige lyd.

Tak for tippet til Philip Wormald.
(jh) 10.09.2014

Modeljernbaner

Brawa præsenterer nyheder, herunder DSB Hbis-vogne

Den tyske modelbaneproducent Brawa har i deres Neuheiten-Express September 2014 præsenteret ikke mindre end 6 nye, danske godsvogne. Der er tale om varianter af den tyske Hbis299, som vi tidligere har omtalt i nyhederne.

Brawa Hbis sæt

Vognene er korrekte for en DSB Hbis-vogn, så der bliver tale om nogle meget fine modeler.

Der kommer et 3-vogns sæt med to Europ-vogne (dvs. vogne som må løbe frit i hele Europa) og en privatvogn for "SWS", en privat virksomhed som en kort overgang rådede over et antal Hbis-vogne. Vognene får numrene 44 86 225 0 001-6 ("SWS"), 01 86 225 0 387-0 og 01 86 225 0 484-5 (Brawa katalognr. 48955).

Brawa Hbis Grand Danois

Farvestrålende vogne har vel altid haft en magisk tiltrækningskraft på modelbaneentusiaster, så selvom de tre øvrige modeller egentlig er enere og langt mindre repræsentative end de umbragrå "almindelige" vogne, så er det naturligt at kunstvognene også bliver fremstillet.
Der er tale om "Klavervognen" 42 86 225 0 480-4 (katalognr. 48958) og "Saksvognen" 42 86 225 0 493-7 (katalognr. 48957) samt en af nogle få vogne udsmykket som "Grand Danois", 21 86 225 0 478-3 (katalognr. 48956). De to vogne kørte som almindelige stykgodsvogne fra slutningen af 1980'erne og frem, mens "Grand Danois"-vognen skulle reklamere for en direkte forbindelse mellem Danmark og Frankrig.

Brawa Hbis Klavervogn

Der er ingen tvivl om, at disse vogne vil blive revet væk, så man skal nok skynde sig at bestille hvis man vil sikre sig et eksemplar, fx hos min lokale modeltogspusher.

Brawa Hbis Saksevogn

Se hele Neuheiten-Express September 2014 her.

Derudover præsenterer Brawa allerede en kommende model for 2015: Deutsche Bundesbahns diesellokomotiv Baureihe V 90 - eller 290/291/294/295, som de senere kom til at hedde. Tidligere har Roco og Märklin/Trix haft disse kraftige ranger- og strækningslokomotiver på programmet, men ikke med særligt vellykkede modeller. Det bliver spændende at se, hvad Brawa kommer op med. Flere detaljer om disse kommende modeller kan også ses på Brawas hjemmeside.
(jh) 24.09.2014

Fleischmann vinternyt

For fuldstændighedens skyld nævnes også Fleischmann's vinternyheder, selv om der set med snævre danske briller kun er en enkelt tillempet nyhed for skala N-kørerne i form af en AAE dobbeltlommevogn læsset med "Blue Water"-containere.

Men kig selv på Fleischmann Winterneuheiten 2014/15
(jh) 08.09.2014

Efterårsnyheder fra Märklin og Trix

Märklin og Trix har offentliggjort efterårsnyheder.

Set med danske øjne er der ikke meget rigtig nyt imellem. Fra Märklin kommer (endnu en) N-maskine som katalognummer 37818. Så vidt billeder i nyhedskataloget kan tydes er der tale om DSB N 209. Til en vejl. pris af €429,95 får man både lys og lyd i modellen.

Og dog: Hvis man kører skala N vil man måske glæde sig over busmodellerne fra Minitrix af Mercedes-Benz MB O405, en type som også har kørt i i Danmark, se liste på Danskebusser.dk.

Nyhedskatalogerne kan hentes hos Trix og Märklin.
(jh) 05.09.2014

Og Efterårsnyheder fra Roco

Samme dag som MäTrix offentliggør sine nyheder kommer også Roco med deres efterårsprogram.

Det danske islæt består af et vognsæt med 2 DSB Hims-vogne i epoke IVa-bemaling. Disse blev oprindeligt udviklet af Klein Modellbahn for mere end 20 år siden, men er stadig fine modeller. Kat.nr. 67122.

En nykonstruktion er BR 03.10-damplokomotiverne fra DB og DR, herudover er der et hav af farvestrålende varianter af tidligere udsendte modeller.

Blandt de "billigere" modeller, som i praksis er lidt ældre udviklinger som sælges som begyndermodeller, kan nævnes røde og blå sporvogne, DB 111 i beige/blå, DB 144/DR 244 i grøn og DBAG BR 232 i rød. Sidstnævnte lokomotivtype kunne som bekendt opleves i stor stil mellem Tønder og Esbjerg under sommerens sporombygningscirkus i Jylland.

Disse nyheder kan ses på Rocos Extrablatt.
(jh) 05.09.2014

 

Til top