MPK Kraków fotos
23 fotos
Fra 1882 til 1901 blev Kraków betjent af en hestetrukken sporvej, som fra 1901 blev afløst af elektriske sporvogne. Sporvejsnettet har i dag en længde af 90 km og drives af Miejskie Przedsiebiorstwo Komunikacyjne w Krakowie (MPK).
MPK 3056
som linie 19 på Westerplatte i Kraków. Sporvognen er en af 28 Düwag GT8S leveret til Düsseldorf i midten af 1970'erne, og overtaget af MPK omkring 2009-2010.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 3035
en ombygningsvogn type EU8N på Basztowa i Kraków. Typen er oprindeligt leveret til Wien af Düwag. Da MPK overtog vognene blev der tilføjet en lavtgulvs-sektion til vognene og de blev i øvrigt ombygget fra dobbelt- til enkeltrettede vogne. I alt er ombygget 26 sådanne sporvogne.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 3011
som linie 3 til Nowy Biezanów på Pawia i Kraków. Sporvognen stammer oprindeligt fra Wien, men er blevet ombygget i Polen.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 827 med yderligere to Konstal 105Na-sporvogne
på Basztowa i Kraków.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 408
med to søstervogne af typen Konstal 105Na på Basztowa i Kraków som sporvognslinje 4.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 210
på hjørnet af Lubicz og Westerplatte. Sporvognen er - vistnok - af type E6 og stammer oprindeligt fra Wien.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 3064
på Basztowa som linje 19. Sporvognen af type GT8S blev overtaget fra Düsseldorf i 2010, sammen med en række søstervogne. I Kraków beholdt vognene deres oprindelige tyske numre. Vognen er oprindeligt bygget af Düwag i 1975.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 105
på hjørnet af Lubicz og Westerplatte. Sporvognen er overtaget fra Wien en gang mellem 2002 og 2010 og oprindeligt bygget af Lohner eller SGP mellem 1967 og 1969. Anhængeren er endnu ældre, bygget af Lohner mellem 1959 og 1962.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 932
på Westerplatte med 2 søstervogne af typen Konstal 105Na.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK sporvogn 157
på Westerplatte med bivogn. Endnu en af de mange tidligere vogne fra Wien.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 2017
på Westerplatte som sporvogn linje 3. Denne vogntype blev leveret direkte til Kraków i to serier i årene 1999-2003 fra Bombardier og Kiepe. Den viste vogn er af typen NGT6Kr'' fra sidste levering, bygget i 2003.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 156
på Lubicz med Hotel Polonia i baggrunden. Krakóws banegård ligger bag fotografen, med banegårdspladsen i højre side i forhold til billedet.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK sporvogn 3035
på Lubicz. Som det ses anvender masser af passagerer sporvejene i kraków.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 794
, en af de i Polen så talrige Konstal 105Na sporvogne, på Lubicz.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 493
med yderligere 2 Konstal 105Na sporvogne på Lubicz.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 3030
på Lubicz. Endnu en ombygget Wiener-sporvogn.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 770
på Lubicz. Sporvogn type 105 Na bygget af Konstal med yderligere en bivogn af samme type på slæb.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 374, sporvogn type Konstal 105 Na
på Lubicz. Vognen er folieret i helreklame.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen
MPK 475
sammen med yderligere to Konstal 105 Na sporvogne på Lubicz.Tirsdag 26. marts 2013, Kraków Foto: John Damsgaard-Sørensen