DSB EA 3001-3022 fotos

34 fotos
DSB EA 3001-3002 blev leveret fra Henschel i 1984 i forbindelse med den af DSB påbegyndte elektrificering af fjernbanerne. I forlængelse heraf blev leveret yderligere 8 elektriske lokomotiver fra Scandia i Randers, DSB EA 3003-3010 i 1985 og 1986. Man indledte elektrisk drift på Kystbanen i 1986, hvor EA-lokomotiverne fik en fremtrædende rolle som trækkraft for regionaltogene.
Yderligere 12 lokomotiver, DSB EA 3011-3022, blev leveret fra Scandia i 1992, klar til anvendelse over den faste Storebælts-forbindelse, som imidlertid blev nogle år forsinket. Ved indvielsen heraf blev EA-lokomotiverne også indsat i godstog mellem København og Padborg. Da DSB Gods i 2001 blev solgt til tyske Railion fulgte 10 EA-lokomotiver med i handlen, RDK EA 3011-3019 og 3021.
Behovet for elektriske lokomotiver svandt efterhånden ved DSB, som solgte en række maskiner til Bulmarket i Bulgarien fra 2007. Også Railion (senere DB Schenker Rail Scandinavia A/S, DBSRS) ophørte med brugen af deres EA-lokomotiver ved leveringen af nye elektriske lokomotiver BR 185. Herefter blev deres 10 maskiner overført til brug i Rumænien og Bulgarien.
DSB havde indtil slutningen af 2020 6 lokomotiver tilbage i drift. Efter ophøret af CityNightLine nattogene i november 2014 stod de praktisk talt arbejdsløse, men blev fra starten af 2015 moderniseret, så de kunne anvendes med dobbeltdækkertog i regionaltogstrafikken øst for Storebælt. De anvendtes således udelukkende med dobbeldækkermateriel på hverdage mellem København og Ringsted/Slagelse, hvilket frigjorde en række ER-togsæt til andre strækninger.
Med leveringen af nye elektriske Siemens Vectron lokomotiver litra EB blev de sidste DSB EA-lokomotiver taget ud af drift i december 2020 og solgt til Bulmarket i Bulgarien.
DSB EA 3004

DSB EA 3004

med regionaltog afventer afgang fra Helsingør.

Tirsdag 26. maj 1992, Helsingør Foto: John Hansen
DSB EA 3012

DSB EA 3012

med IN 394 (Kh-Hg) ved indkørsel til Hellerup.

Tirsdag 22. juni 1993, Hellerup Foto: John Hansen
DSB EA 3012

DSB EA 3012

netop ankommet til Korsør med regionaltog.

Onsdag 28. december 1994, Korsør Foto: John Hansen
DSB EA 3001

DSB EA 3001

med sydgående regionaltog på Kystbanen.

Lørdag 18. november 1995, Hellerup Foto: John Hansen
DSB EA 3013

DSB EA 3013

med regionaltog under indkørsel til Hellerup fra nord.

Lørdag 18. november 1995, Hellerup Foto: John Hansen
DSB EA 3014

DSB EA 3014

med regionaltog fra Roskilde til København H. afventer afgang.

Tirsdag 15. juni 1999, Roskilde Foto: John Hansen
DSB EA 3003

DSB EA 3003

+ ME 1514 med EN 483 (Kh-Pa) efter orkan nogle dage tidligere.

Tirsdag 7. december 1999, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3014

DSB EA 3014

ankommer til Odense med "Skialpin-ekspres".

Søndag 13. februar 2000, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3017

DSB EA 3017

+ MZ 1418 + MZ 1406 + ME 1536 under indkørsel til Odense med godstog.

Lørdag 16. september 2000, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3008

DSB EA 3008

med næstsidste tog med SBB-dobbeltdækkervogne indlejet af DSB. Bagerst er DSB EA 3018.

Onsdag 11. april 2001, Øst for Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3003

DSB EA 3003

med IR 1673 (Kh-Od). Dette "klaptog" kører kun fredag og returnerer tomt til København.

Fredag 21. juni 2002, km. 155,4 Kh, øst for Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3022

DSB EA 3022

med IP 2185 (Fredericia-Hannover) ankommer til Padborg.

Tirsdag 10. september 2002, Padborg Foto: John Hansen
DSB EA 3004

DSB EA 3004

med RØ 4153 (Kk-Bo).

Fredag 19. august 2005, Roskilde Foto: Ole Dinesen
DSB EA 3001

DSB EA 3001

ny-folieret i blå med EN 482 (Pa-Kh) i km 149,4 kl. 8.27.

Fredag 13. oktober 2006, ø. f. Marslev Foto: John Hansen
DSB EA 3022

DSB EA 3022

i ny blå folie med nattog EN 482 (Pa-Kh).

Tirsdag 17. oktober 2006, Marslev Foto: John Hansen
Hensat EA-bogie

Hensat EA-bogie

med DSB EA 3007 og DSB MZ 1429 i baggrunden.

Tirsdag 23. januar 2007, Godsbanegårdens Maskindepot Foto: John Hansen
DSB EA 3010

DSB EA 3010

med IP 13284 holder klar til afgang fra Padborg. Toget er oprangeret udelukkende af DSB-vogne (Bcm og Dms - sidstnævnte overtaget fra DB og endnu i denne bemaling).

Søndag 4. februar 2007, Padborg Foto: Matthias Krause
DSB EA 3004

DSB EA 3004

med skitog IP 86274 (Pa-Htå) mellem Gelsted og Aarup, set fra resterne af det gamle voldsted Nyfæste.

Søndag 25. marts 2007, Nær Aarup Foto: John Hansen
DSB EA 3022

DSB EA 3022

med EN 482 (Pa-Kh) i et solstrejf vest for Nyborg.

Tirsdag 3. april 2007, Vest for Nyborg Foto: John Hansen
DSB EA 3020

DSB EA 3020

ankommer til Odense med "Skiløberen" IP 13284 (Pa-Kh), mens ER 2006 rangerer fra opstillingsristen.

Søndag 17. februar 2008, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3001

DSB EA 3001

+ 6 Bc-t + ADns-e med IR 1651 (Kh-Fa), set i km 152,4 Kh mellem Marslev og Odense.

Fredag 16. maj 2008, vest for Marslev Foto: John Hansen
DSB EA 3020

DSB EA 3020

+ EA 3004 med "Klima-ekspressen" IP 8076 ((Bruxelles-)Pa-Kh) gør holdt i Odense.

Lørdag 5. december 2009, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3020

DSB EA 3020

med EN 482 ankommer til Odense. Bagerst i toget er tilkoblet to Hollandske vogne, bl.a. den Hollandske kongevogn.

Fredag 16. april 2010, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3004 udlånt til DBSRS

DSB EA 3004 udlånt til DBSRS

med "Øltog" på vej mod Høje Taastrup fra Fredericia.

Torsdag 9. juni 2011, Øst for Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3004

DSB EA 3004

udlånt til DBSRS med "Øl-toget" G 9233 (Htå-Fa) passerer Ejby.

Fredag 10. juni 2011, Ejby Foto: John Hansen
DSB EA 3004

DSB EA 3004

med EN 472 (Kh-Pa) afventer afgang i Odense.

Onsdag 27. juli 2011, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3020

DSB EA 3020

med EN 473 (Kh-Pa). Nattogparret 472/473 var på dette tidspunkt det eneste regulære arbejde for DSB's EA-lokomotiver.

Tirsdag 26. juni 2012, Nonnebo nær Langeskov Foto: John Hansen
DSB EA 3020

DSB EA 3020

med EN 473 (Kh-Pa).

Tirsdag 26. juni 2012, Holmstrup Foto: John Hansen
DSB EA 3022

DSB EA 3022

med EN 473 (Kh-Pa).

Onsdag 1. august 2012, km 155,4 ø.f. Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3022

DSB EA 3022

ankommer til Odense med det sidste nattog mod det sydlige udland EN 373 (Kh-Pa). Der var absolut intet lys at gøre godt med, så læserne bedes bære over med lukkertiden på 1/160 sekund optaget på ISO 25.600 med tilhørende pixelfejl og støj...

Søndag 2. november 2014, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3022

DSB EA 3022

ankommer til Odense med det sidste nattog EN 372 (Pa-Kh). I dagens lidt sørgelige anledning er lokomotivet flagsmykket.

Mandag 3. november 2014, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3007

DSB EA 3007

+ DK-DSB WRm 61 86 88-90 603-0 + DK-DSB S 61 86 88-90 001-7 som tog M 8024 (Rq-Gb), testkørsel af salonvogne, på vej østpå.

Tirsdag 4. oktober 2016, km. 155,2 Kh, øst for Odense Foto: John Hansen
Hector Rail 241.010 + DSB EA 3010 + EA 3022 + EA 3007

Hector Rail 241.010 + DSB EA 3010 + EA 3022 + EA 3007

som HG 6133 (Gb-Pa). De tre tidligere DSB EA-lokomotiver er under transport til operatøren Bulmarket i Bulgarien.

Lørdag 10. april 2021, Vest for Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3007 bagerst i transport af EA-lokomotiver til Bulgarien.

DSB EA 3007 bagerst i transport af EA-lokomotiver til Bulgarien.

Toget er oprangeret Hector Rail 241.010 + DSB EA 3010 + EA 3022 + EA 3007.

Lørdag 10. april 2021, Vest for Odense Foto: John Hansen
Til top