Jernbanenyheder III. kvartal 2010

Danmark

DB Schenker tester ME-lokomotiv

DB Schenker Rail Danmark testede 07-08.09.2010 DSB ME 1514 forspændt DBSRS MZ 1452 i G 9265 (Htå-Ar) og Herningslæberen G 7515 (Fa-Hr) / G 7520 (Hr-Fa), foruden diverse materielkørsler i forbindelse hermed.

Prøvekørslerne skyldes, at DSB-værkstedet ikke kan levere nok køreklare MZ IV ift. vedligeholdelseskontrakten. DSB har derfor tilbudt at supplere op med ME-lokomotiver. Hvorvidt prøvekørslerne er en succes og det bliver et dagligdags syn med ME i godstog vides ikke pt.
(jh) 10.09.2010

Nyt helreklame IC3-togsæt

DSB MF -18 rullede 07-09-2010 ud fra S-togsværkstedet i Høje Tåstrup beklædt med helfolie "Lindø på banen", som promoverer tidligere ansatte ved Lindø-væftet i Munkebo. De mange fyringer på Lindø skaber et akut behov for nye arbejdspladser. Derfor lancerer Lindø en helt ny kampagne for at skaffe arbejde til de fyrede medarbejdere.
(jh) 09.09.2010

ML-tog til DSB Museumtog

DSB Museumstog har overtaget ML-togsættet ML 4903-FL 7905-ML 4904, som 24-08-2010 blev transporteret til Centralværkstedet i København, efter i flere år at have være hensat i Helsingør.

De resterende ML-togsæt som er hensat vil blive ophugget.

Litra ML blev leveret i 1984, hvor de afløste de sidste DSB MO-motorvogne på "Lille Nord". Man valgte at indkøbe Y-tog i lighed med privatbanerne på Nordsjælland af hensyn til muligheden for vedligeholdelse.

I 2007 blev motorvognene afløst af Lokalbanens Lint-motorvogne.
(jh) 25.08.2010

Sidste dag med Bn-vogne i drift

Fredag 13. august 2010 kørtes de sidste tog med DSB's Bn-vogne.

De første vogne blev leveret til regionaltrafikken på Sjælland i 1972. Dengang var der tale om komfortable storrumsvogne, som afløste CL-vognene og som i udstyr og opbygning kunne sammenlignes med B-vognsfamilien. Samtidig muliggjorde levering af styrevogne litra Bns kørsel med diesellokomotiver uden at skulle løbe omkring togstammen ved hjælp af ITC-fjernstyring.

De første vogne som blev leveret var brune, men snart efter gik man over til den kendte DSB røde. Og til sidst blev de fra 2006 folkeret i blå.

Da Bn-vognsfamilien nåede sin maksimale udbredelse på skinnerne omfattede serien hele 349 vogne litra An, Bn og Bns. I årenes løb har de haft forskellige underlitra, ligesom styrevognene er blevet ombygget af flere omgange til at rumme første klasse og rejsegodsrum, ligesom ombygninger for kørsel med EA-lokomotiver fandt sted i forbindelse med deres levering i 1980'erne og 1990'erne. I slutningen af deres driftstid har antallet af vogne i drift ligget på lidt over 100.

I deres sidste år har vognene ikke været specielt populære (i folkemunde er de nedsættende kaldet "Kreaturvognene"), blandt andet på grund af deres dårlige vedligeholdelses-tilstand. Udskiftningen burde være sket for nogle år siden, i forbindelse med at IC4-togene burde have været indsat i landsdelstrafikken, og derved havde kunne frigøre IC3-tog til regionaltrafik.

Selv om Bn-vognene er tæt på at kunne fejre 40-års jubilæum i Danmark, er de vogne, der er i drift i dag "kun" 30 år gamle, da de er blandt de senest leverede.
(jh) 13.08.2010

 

Til top