Jernbanenyheder

Danmark

Odense Letbane indgår kontrakt med Comsa og Stadler

Arbejdet med at bygge letbane i Odense kan nu gå ind i en ny fase, efter at Odense Letbane P/S 14. juni 2017 har skrevet kontrakt med spanske Comsa S.A.U, der skal lægge skinner, rejse master og bygge stationer, og med tyske Stadler Pankow GmbH, som skal levere letbanetog til Odense.

Comsa skal til den 14,5 km lange letbane med 26 stationer levere skinner, master, køreledninger, stationer og vedligeholdelsescenter samt de tilhørende telekommunikative og tekniske systemer til Odense. Danske Munck Gruppen A/S er underleverandør til Comsa på letbaneprojektet.

Stadler skal levere 16 letbanetog af typen Variobahn til Odense, samme type som også i øjeblikket er under levering og prøvekørsel i Aarhus.

Oprindelig var planen at bestille 14 vognsæt for at kunne opstille en køreplan med afgange hvert 10. minut i dagtimerne. Odense Byråd vedtog dog i april 2017 at købe yderligere to vognsæt, så der kan køres tog med afgange hvert syv et halvt minut i dagtimerne.

De 16 togsæt fra Stadler kommer til at koste samlet 336 millioner kroner, altså 21 millioner kroner stykket.

Letbanen skal efter planen kunne gå i drift i slutningen af 2020 og vil få følgende 26 standsningssteder: Tarup Center, Højstrup, Idrætsparken, Bolbro, Vesterbro, Vestre Stationsvej, Kongensgade, Odense Banegård, Odeon, Albani Torv, Benedikts Plads, Palnatokesvej, Østerbæksvej, Korsløkke, Ejerslykke, Rosengårdcentret, IKEA, Bilka, Cortex Park, Campus Odense, SDU, SDU Syd / Hospital Nord, Hospital Syd, Parkering Odense Syd, Hestehaven, Hjallese Station. Vedligeholdelsescentret vil blive opført ved Hestehaven i bydelen Hjallese.
(jh) 28.06.2017

Slovakiet

Ferietip: Billige togrejser i Slovakiet i juli og august

300,- kr for en uges ubegrænsede togrejser? Hvabehar? Den mulighed har man i Slovakiet i juli og august 2017, hvor de slovakiske baner ZSSK tilbyder billet-typen SLOVAK WEEK for 39 Euro, som giver ret til ubegrænset kørsel med passagertog, regionale eksprestog, EuroNight og EuroCity i 7 på hinanden følgende dage.

I Slovakiet er det muligt at køre lange strækninger med lokomotivtrukne tog, blandt andet med de aldrende, men uundværlige, Skoda-lokomotiver litra 240 "Laminatka", som med deres glasfiberfronter mere ligner rumskibe, til udforskning af det ydre rum, end lokomotiver...

Læs mere om tilbuddet på www.slovakrail.sk/sk/ceny-zlavy-sr/slovak-2017.
(jh) 28.06.2017

Til top