Museumsbanens personaleudflugt 1988

Hvert år afholder Museumsbanen MBJ en udflugtstur for det frivillige personale, som afslutning på sæsonen.

Som ganske ung deltog jeg i nogle få år sporadisk i det store arbejde med vedligehold og drift ved Museumsbanen i Maribo, men egentlig tror jeg ikke, at jeg for alvor længere var aktiv i 1988. Jeg var vist blevet for optaget af andre spændende emner, som piger, politik og punkmusik - nå ja, og så skulle gymnasiet jo også passes. Alligevel havde jeg åbenbart været aktiv nok, til at blive inviteret med på personaleudflugten.

Turen gik fra Maribo med afgang kl. 12.45, til Eskilstrup, hvor der var besøg på det dengang nyåbnede traktormuseum. Tidligere på året havde MBJ fået overdraget den gamle Frichs "kanariefugl" LJ M 9 fra Lollandsbanen, og dette lokomotiv skulle fungere som trækkraft på toget.


LJ M 9 + MBJ Uc 2 + GDS C 31 klar til afgang fra Maribo 12.45. Læg mærke til særtogspladen på fronten.

Undervejs på turen mellem Maribo og Nykøbing F. gik brændoliepumpen på LJ M 9 i stykker, således at olien måtte pumpes pr. håndkraft. Jeg kan huske, at vi kørte meget langsomt undervejs på strækningen, og var bekymrede for, om vi overhovedet kunne komme frem til Nykøbing.


Frem kom toget dog, og her ses GDS C 31 bagerst i udflugtstoget i Nykøbing F.


Detaljer af to generationer af Lollandsbane-materiel: LJ M 9 og LJ Ym 60. Mange år senere er Lynette-toget også blevet bevaret af DJK/MBJ.

For at komme videre til Eskilstrup blev DSB MH 372 hevet frem fra remisen i Nykøbing F. og forspændt toget. Af en eller anden grund har jeg ikke nogle billeder heraf fra Nykøbing.


Videre gik det nordpå fra Nykøbing nu med forspandsmaskine. I Tingsted skulle krydses med et par tog, blandt andet en sydgående slæber, trukket af DSB MZ 1457.

Efter ankomst til Eskilstrup blev udflugtstoget rangeret ind på et af de to sidespor, som meget passende lå lige ud for Traktormuseet. Inden besøget her blev udflugtstoget dog behørigt foreviget.


DSB MH 372 + LJ M 9 ankommet til Eskilstrup med udflugtstoget. På fronten af MH'en bemærkes streamer for Fugleflugtlinjens 25-års jubilæum tidligere samme år.


DSB MH 372 + LJ M 9 i Eskilstrup. I baggrunden ses Traktormuseets bygning.
Hvorfor toppen af bygningen ikke har fået lov til at komme med på billedet kan jeg ikke svare på... Til gengæld kan man jo så se detaljer af hovedsporet igennem Eskilstrup.


I skarpt modlys bliver DSB MH 372 + LJ M 9 passeret af nordgående regionaltog, hvor overgangen på Bns-vognen endnu er bevaret. Samtidig bemærker man, at der holder en Tdgs-vogn i det andet sidespor, der var altså på dette tidspunkt stadig gang i godstrafikken til Eskilstrup.


LJ M 9 og DSB MH 372 laver omløb, for at få MH'en forrest, inden turen går tilbage til Nykøbing F.

Under opholdet i Eskilstrup blev brændoliepumpen på LJ M 9 nødtørftigt repareret, så maskinen igen kunne trække toget for egen kraft. Imidlertid skete der en kortslutning i kørekontrolleren i det ene førerrum under rangeringen i Eskilstrup, så derfor måtte MH'en var stadig være forspændt toget på vejen tilbage til Nykøbing.

Det blev derfor nødvendigt at dreje lokomotivet for at benytte kontrolleren i det andet førerrum.


Tilbage i Nykøbing F. blev LJ M 9 vendt på drejeskiven.


LJ M 9 får sig en svingom.


Udflugtstoget, nu atter for egen kraft, afventer krydsning i Grænge.
Den bueformede lysmast med stationsskiltet i forgrunden skyldes ikke lokale vandaler, men udelukkende den ringe kvalitet af det zoom-objektiv, som jeg havde købt tidligere samme år!

Jeg har ikke billeder af toget efter ankomst til Maribo; mon ikke jeg har skulle skynde mig hjem og skrive fysikrapporter til aflevering om mandagen?

Se også: Museumsbanen.dk og Traktormuseum.dk.

/jh 05. 06. 2014



Til top