DSB EA 3001-3022 fotos

28 fotos
DSB EA 3001-3002 blev leveret fra Henschel i 1984 i forbindelse med den af DSB pbegyndte elektrificering af fjernbanerne. I forlngelse heraf blev leveret yderligere 8 elektriske lokomotiver fra Scandia i Randers, DSB EA 3003-3010 i 1985 og 1986. Man indledte elektrisk drift p Kystbanen i 1986, hvor EA-lokomotiverne fik en fremtrdende rolle som trkkraft for regionaltogene.
Yderligere 12 lokomotiver, DSB EA 3011-3022, blev leveret fra Scandia i 1992, klar til anvendelse over den faste Storeblts-forbindelse, som imidlertid blev nogle r forsinket. Ved indvielsen heraf blev EA-lokomotiverne ogs indsat i godstog mellem Kbenhavn og Padborg. Da DSB Gods i 2001 blev solgt til tyske Railion fulgte 10 EA-lokomotiver med i handlen, RDK EA 3011-3019 og 3021.
Behovet for elektriske lokomotiver svandt efterhnden ved DSB, som solgte en rkke maskiner til Bulmarket i Bulgarien fra 2007. Ogs Railion (senere DB Schenker Rail Scandinavia A/S, DBSRS) ophrte med brugen af deres EA-lokomotiver ved leveringen af nye elektriske lokomotiver BR 185. Herefter blev deres 10 maskiner overfrt til brug i Rumnien og Bulgarien.
DSB har i dag 6 lokomotiver tilbage i drift. Efter ophret af CityNightLine nattogene i november 2014 stod de praktisk talt arbejdslse, men er fra starten af 2015 blevet moderniseret, s de kan anvendes med dobbeltdkkertog. De anvendes i dag sledes udelukkende med dobbeldkkermateriel p hverdage mellem Kbenhavn og Ringsted, hvilket har frigjort en rkke ER-togst til andre strkninger.
DSB EA 3004

DSB EA 3004

med regionaltog afventer afgang fra Helsingør.

Tirsdag 26. maj 1992, Helsingør Foto: John Hansen
DSB EA 3012

DSB EA 3012

med IN 394 (Kh-Hg) ved indkørsel til Hellerup.

Tirsdag 22. juni 1993, Hellerup Foto: John Hansen
DSB EA 3012

DSB EA 3012

netop ankommet til Korsør med regionaltog.

Onsdag 28. december 1994, Korsør Foto: John Hansen
DSB EA 3014

DSB EA 3014

med regionaltog fra Roskilde til København H. afventer afgang.

Tirsdag 15. juni 1999, Roskilde Foto: John Hansen
DSB EA 3003

DSB EA 3003

+ ME 1514 med EN 483 (Kh-Pa) efter orkan nogle dage tidligere.

Tirsdag 7. december 1999, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3014

DSB EA 3014

ankommer til Odense med "Skialpin-ekspres".

Sndag 13. februar 2000, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3017

DSB EA 3017

+ MZ 1418 + MZ 1406 + ME 1536 under indkørsel til Odense med godstog.

Lrdag 16. september 2000, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3008

DSB EA 3008

med næstsidste tog med SBB-dobbeltdækkervogne indlejet af DSB. Bagerst er DSB EA 3018.

Onsdag 11. april 2001, Øst for Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3003

DSB EA 3003

med IR 1673 (Kh-Od). Dette "klaptog" kører kun fredag og returnerer tomt til København.

Fredag 21. juni 2002, km. 155,4 Kh, øst for Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3022

DSB EA 3022

med IP 2185 (Fredericia-Hannover) ankommer til Padborg.

Tirsdag 10. september 2002, Padborg Foto: John Hansen
DSB EA 3004

DSB EA 3004

med RØ 4153 (Kk-Bo).

Fredag 19. august 2005, Roskilde Foto: Ole Dinesen
DSB EA 3001

DSB EA 3001

ny-folieret i blå med EN 482 (Pa-Kh) i km 149,4 kl. 8.27.

Fredag 13. oktober 2006, ø. f. Marslev Foto: John Hansen
DSB EA 3022

DSB EA 3022

i ny blå folie med nattog EN 482 (Pa-Kh).

Tirsdag 17. oktober 2006, Marslev Foto: John Hansen
DSB EA 3010

DSB EA 3010

med IP 13284 holder klar til afgang fra Padborg. Toget er oprangeret udelukkende af DSB-vogne (Bcm og Dms - sidstnævnte overtaget fra DB og endnu i denne bemaling).

Sndag 4. februar 2007, Padborg Foto: Matthias Krause
DSB EA 3004

DSB EA 3004

med skitog IP 86274 (Pa-Htå) mellem Gelsted og Aarup, set fra resterne af det gamle voldsted Nyfæste.

Sndag 25. marts 2007, Nær Aarup Foto: John Hansen
DSB EA 3022

DSB EA 3022

med EN 482 (Pa-Kh) i et solstrejf vest for Nyborg.

Tirsdag 3. april 2007, Vest for Nyborg Foto: John Hansen
DSB EA 3020

DSB EA 3020

ankommer til Odense med "Skiløberen" IP 13284 (Pa-Kh), mens ER 2006 rangerer fra opstillingsristen.

Sndag 17. februar 2008, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3001

DSB EA 3001

+ 6 Bc-t + ADns-e med IR 1651 (Kh-Fa), set i km 152,4 Kh mellem Marslev og Odense.

Fredag 16. maj 2008, vest for Marslev Foto: John Hansen
DSB EA 3020

DSB EA 3020

+ EA 3004 med "Klima-ekspressen" IP 8076 ((Bruxelles-)Pa-Kh) gør holdt i Odense.

Lrdag 5. december 2009, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3020

DSB EA 3020

med EN 482 ankommer til Odense. Bagerst i toget er tilkoblet to Hollandske vogne, bl.a. den Hollandske kongevogn.

Fredag 16. april 2010, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3004

DSB EA 3004

udlånt til DBSRS med "Øl-toget" G 9233 (Htå-Fa) passerer Ejby.

Fredag 10. juni 2011, Ejby Foto: John Hansen
DSB EA 3004

DSB EA 3004

med EN 472 (Kh-Pa) afventer afgang i Odense.

Onsdag 27. juli 2011, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3020

DSB EA 3020

med EN 473 (Kh-Pa). Nattogparret 472/473 var på dette tidspunkt det eneste regulære arbejde for DSB's EA-lokomotiver.

Tirsdag 26. juni 2012, Nonnebo nær Langeskov Foto: John Hansen
DSB EA 3020

DSB EA 3020

med EN 473 (Kh-Pa).

Tirsdag 26. juni 2012, Holmstrup Foto: John Hansen
DSB EA 3022

DSB EA 3022

med EN 473 (Kh-Pa).

Onsdag 1. august 2012, km 155,4 ø.f. Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3022

DSB EA 3022

ankommer til Odense med det sidste nattog mod det sydlige udland EN 373 (Kh-Pa). Der var absolut intet lys at gøre godt med, så læserne bedes bære over med lukkertiden på 1/160 sekund optaget på ISO 25.600 med tilhørende pixelfejl og støj...

Sndag 2. november 2014, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3022

DSB EA 3022

ankommer til Odense med det sidste nattog EN 372 (Pa-Kh). I dagens lidt sørgelige anledning er lokomotivet flagsmykket.

Mandag 3. november 2014, Odense Foto: John Hansen
DSB EA 3007

DSB EA 3007

+ DK-DSB WRm 61 86 88-90 603-0 + DK-DSB S 61 86 88-90 001-7 som tog M 8024 (Rq-Gb), testkørsel af salonvogne, på vej østpå.

Tirsdag 4. oktober 2016, km. 155,2 Kh, øst for Odense Foto: John Hansen
Til top