Jernbanenyheder II. kvartal 2013

Danmark

Limfjordsbroen genåbnet

Limfjordsbroen kunne 29.04.2013 endelig genåbnes for jernbanetrafik, mere end et år efter den blev ødelagt ved en påsejling. Derved kunne der også igen køres direkte IC-tog til Lindholm, ligesom regionaltrafikken i Nordjylland med forbindelse til Aalborg nu igen kan gennemføres uden skift til bus.

Broen over Limfjorden blev voldsomt beskadiget, da det finske containerskib M/S Ramona sejlede ind i broen d. 28.03.2012 og forrykkede broklappen med op til en meter.

Arbejdet med at bygge og montere en ny broklap har været et kompliceret arbejde, som ikke mindst et meget stort antal fejl i svejsningerne på de fra Polen leverede broelementer har givet omfattende forsinkelser.

Selve broklappen blev monteret 13.04.2013 ved anvendelse af flydekranen Samson, og første materiel over den "nye" bro var Malus TmIII 9515 27.04.2013.

Fiskemelstoget fra Skagen til Hamburg har i perioden med lukning af broen været stærkt savnet af kunden, så det er glædeligt at det er kommet i gang igen - i en tid hvor der ellers ikke er så mange positive historier om gods på jernbanen. DBSRS MZ 1457 kørte til Skagen allerede 30.04.2013 med returkørsel med læssede vogne 01.05.2013, og også igen 07.05.2013 kørte G 8651, fremført at DBSRS MZ 1453 med 20 containerbærevogne.

I forbindelse med genåbningen af regionaltrafikken mellem Aalborg og Frederikshavn vil DSB i øvrigt primært indsætte IC4-materiel i disse løb.
(jh) 08.05.2013

Tyskland

AKN bestiller nye motorvogne

AKN Eisenbahn i Sleswig-Holsten har bestilt 14 Alstom Coradia Lint 54 til levering i 2015. Motorvognene skal køre på strækningen mellem Neumünster og Eidelstedt.

Der er tale om to-vogns togsæt med 176 sæder og tophastighed på 120 km/t. De vil erstatte de nuværende togsæt type VTE, bygget af LHB i 1976-77, som man ikke længere finder tidssvarende hverken med hensyn til komfort eller støjniveau.
Kilde: Railway Gazette
(jh) 08.05.2013

 

Til top