Jernbanenyheder III. kvartal 2006

Danmark

500 meter kørestrømsskinne ødelagt mellem Nørreport og Østerport

500 meter kørestrømsskinne, der leverer strøm til S-togene i tunnelen mellem Nørreport og Østerport blev revet ned ved 7 tiden den 26-07-2006. Det har lige siden givet store forsinkelser på S-togsnettet, og frem til mandag 31-07-2006 kører S-togene med reduceret drift mens reparationerne står på.

Hvor S-togsnettet normalt har køreledninger er der mellem Vesterport og Østerport ophængt særlige kørestrømsskinner, idet der ellers normalt var for stort slid på køreledningerne. Men nu er selv kørestrømsskinnerne åbenbart blevet slidt.

Fra Banedanmark lyder, at der er sket stor skade på kørestrømsanlægget, så det er ikke nok bare at skrue skinnen op igen. Det er første gang der har været en skade på de strømskinner som bruges i tunnelerne på S-banen. Det er endnu uklart hvad årsagen er til, at kørestrømsskinnen blev revet ned, det vil en efterfølgende undersøgelse afsløre.

Reperationsarbejdet foregår om natten mens begge spor er spærrede, da det er umuligt at arbejde i røret når der kører trafik i det ene spor.

I reperationsperioden kører DSB S-tog efter to særkøreplaner. I dagtimerne:
Linie A kører mellem Hundige og Lyngby, og det er det eneste gennemkørende tog, der standser ved Københavns Hovedbanegård, Vesterport, Nørreport og Østerport.

Derudover henviser DSB S-tog til Øresunds- og regionaltogene på Kystbanen, der standser ved Københavns Hovedbanegård, Nørreport og Østerport samt ekstraordinært i Klampenborg.

Linie B kører mellem Høje Taastrup og Københavns Hovedbanegård samt mellem Østerport og Hillerød.

Linie E kører mellem Køge og Københavns Hovedbanegård.

Linie H kører mellem Frederikssund og Københavns Hovedbanegård samt mellem Svanemøllen og Farum og standser ved samtlige stationer.

Linie F+ kører mellem Ny Ellebjerg og Klampenborg.

Følgende linier er aflyst i dagtimerne: A+, C, F og H+

I aften- og nattetimerne:
Banedanmark udfører reparationsarbejdet i nattetimerne og har brug for at slukke kørestrømmen og spærre begge spor.

Der kører derfor ingen S-tog mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport i aften- og nattetimerne. DSB S-tog henviser til Øresunds- og regionaltogene på Kystbanen, der standser ved Københavns Hovedbanegård, Nørreport, Østerport samt ekstraordinært i Klampenborg.

Mellem kl. 20.00 og resten af aftenen kører S-togene i følgende mønster.

Linie B kører mellem Høje Taastrup og Københavns Hovedbanegård samt mellem Østerport og Hillerød.

Linie E kører mellem Køge og Københavns Hovedbanegård og standser ved samtlige stationer.

Linie H kører mellem Frederikssund og Københavns Hovedbanegård samt mellem Svanemøllen og Farum og standser ved samtlige stationer.

Linie F+ kører mellem Ny Ellebjerg og Klampenborg.

Følgende linier er aflyst i aften- og nattetimerne: A, A+, C, F og H+.
(jh) 29.07.2006

Spitzke udfører sporarbejder i Københavns-området

Danmark er som bekendt generelt plaget af dårlige spor, som leder tankerne hen på lande i Østeuropa før murens fald i 1989.

Så hen over sommeren er Banedanmark i gang med ombygning af to strækninger i Storkøbenhavns-området. På strækningen Gentofte - Hillerød skal 28 km S-togsspor i begge retninger bygges om, mens der mellem København H og Glostrup skal bygges om på 12 km fjernbanespor i begge retninger.

Størstedelen af sporombygningen foregår fra 4. juli. Arbejdet mellem København H og Glostrup slutter den 30. juli, mens arbejdet mellem Gentofte og Hillerød fortsætter frem til september 2006. På Glostrup Station arbejdes der desuden i døgndrift fra den 16. juni om aftenen til den 19. juni om morgenen og desuden fra den 23. juni om aftenen til den 26. juni om morgenen.

Blandt de typiske fejl på de to strækninger er små revner i skinnerne, dårlige sveller og højdefejl. Desuden er der flere steder, hvor Banedanmark må udskifte skærver og grus under sporene, fordi der er andre krav i dag, end da sporene i sin tid blev lagt. Også steder med blød bund skal have skiftet skærver og grus. I Hillerød skal et enkelt sporskifte skiftes ud.

Spitzke A/S udfører arbejdet for Banedanmark og benytter bl.a. en maskinel sporombygger, en ballastrensemaskine til at skifte skærver samt en avanceret brandstuksvejsemaskine, der skal svejse skinner sammen til længder af 360-480 meter – inden de lægges på plads.

I den anledning har Spitzke hele 4 af deres typiske blå diesellokomotiver i Danmark, samt et væld af sporombygningsmaskiner.

Lokomotiverne er dels to moderniserede ex. DR V100 og to ret nye MaK G1206:
SLG V100 SP 001 (LEW 15231/1976, ex. DB 202 846, ex. DR 112 846, orig. DR 110 846)
SLG V100 SP 003 (LEW 14378/1974, ex. DB 202 677, ex. DR 112 677, orig. DR 110 677)
SLG G1206-SP-021 (Vossloh 1001383/2003)
SLG G1206-SP-022 (Vossloh 5001475/2003)

Materiellet er bl.a. blevet kørt til København, trukket af DJ/NEG, således f. eks. 11-07-2006 hvor NEG/DJ MY 1154 + MX 1029 + SLG 1206-021 + SLG V100-SP-003 + ballastvogne + div. sporombygningmaskiner kørte som PG 6162 (Pa-Gb) - et tog som i øvrigt kørte med 4 timers forsinkelse.
(jh) 29.07.2006

VL køber CORADIA LINT 41

30-06-2006 skrev Vestsjællands Lokalbaner A/S (VL) kontrakt med togfabrikken ALSTOM LHB GmbH, Salzgitter, Tyskland, om køb af nye tog.

Kontrakten omfatter 9 stk. nye togsæt af typen CORADIA LINT 41, som i forvejen anvendes af Arriva.

Ved en beslutning i Vestsjællands Amtsråd og Forberedelsesudvalget for Region Sjælland om en modernisering af amtets lokalbaner er der skabt økonomisk grundlag for, at VL anskaffer nye tog, ligesom der gennemføres en opgradering af selskabets infrastruktur i de kommende år, således at strækningshastigheden kan øges til 100 km i timen.

De nye togsæt skal erstatte en del af VL’s nuværende togsæt, som er op mod 30 år gamle.

De nye togsæt vil blive leveret til VL i september måned 2007 og indsat i VL’s daglige togdrift ultimo 2007. Herudover vil VL’s nuværende 3 stk. IC2-togsæt fra 1997 fortsat indgå i den daglige togdrift.

De nye tog producers i Tyskland af Alstom, der er en af Europas førende producenter af tog.

De nye Lint 41 tog er et moderne, driftssikkert og gennemprøvet standardtog, dog med specielle tilpasninger efter VL’s ønsker. Togene indeholder flexrum med plads til bagage, cykler m.m., let ind- og udstigning gennem brede døre med skydetrin, er udstyret med toilet og aircondition samt videoovervågning af såvel indgangspartier som passagerafsnit. Togene bliver røgfri.

Miljømæssigt opfylder togene de nyeste og skrappeste EU-krav til såvel støj- som miljøvenlighed.

Anskaffelsen af VL’s nye tog vil være en mærkbar forbedring af komforten for banernes mange passagerer.

Der kører i dag mere end 300 togsæt af denne type rundt om i Europa, herunder også i Danmark på strækninger i Jylland, ligesom der i august måned 2006 påbegyndes levering af 27 togsæt af denne type til Lokalbanen i Hovedstadsområdet.

Den samlede kontraktsum udgør omkring 167 millioner kroner. Finansieringen af togene er baseret på låneoptagelse, med garanti af Vestsjællands Amt.
(jh) 29.07.2006

 

Til top