Jernbanenyheder I. kvartal 2006

Danmark

Ulykke på Svendborgbanen

RV 2840 (Od-Svg) fremført af DSB MQ 4122/4922 kørte 27.02.2006 ind i en lastvogn i Pederstrup på Svendborgbanen. Forreste bogie på motorvognssættet blev afsporet og det blev i det hele taget godt trykket.

Men heldigvis var lastbilen lastet med flamingo og derfor ikke så tung, hvilket var medvirkende til at ulykken ikke blev værre. Kun én af de cirka 20 passagerer blev lettere kvæstet på den ene hånd.

Kollisionen skete omkring klokken 13.30, da lastbilchaufføren ifølge politiet var ved at dreje til venstre ind i en indkørsel lige efter baneoverskæringen ved Pederstrup. Han blev klar over, at han ikke kunne få anhængeren med sig rundt i svinget. Han bakkede derfor lidt tilbage og gik så ud af lastbilen for at få overblik over, hvordan han så skulle få drejet. Imidlertid gik bommen ned oven i hans anhænger.

Chaufføren prøvede at signalere til føreren af toget om at stoppe, men altså for sent.

Resten af dagen var indsat busser mellem Årslev og Ringe, mens DSB´s hjælpebil sporsatte togsættet igen.
(jh) 05.03.2006

3 LJ MX til Sverige

Lollandsbanens M 34, M 35 og M 37 er solgt til det svenske firma Projsoft AB i Sverige, en virksomhed som bl.a. udlejer lokomotivpersonale og trækkraft. Lokomotiverne vil i første omgang få hjemsted i Nässjö.

Transporten til Sverige foregik fredag 17.02.2006 i M 6002 ((Nsk-)Nf-Rg), trukket af LJ M 38, med M34, M37 og M35 på slæb.

Herfra fandt videretransport sted i GD 44722, som med ekstraordinært ophold optog maskinerne i Ringsted. Trækkraft var RDK EG 3101.
(jh) 19.02.2006

Udskibning af MZ III til Australien

De 5 første MZ III solgt til det australske jernbaneselskab Lachlan Valley Rail Freight blev udskibet fra Københavns Frihavn tirsdag 14.02.2006. Transporten af lokomotiverne fra Mgb foregik i M 6037 (Kh-Kk allerede 13.02.2006, hvor de 5 lokomotiver blev trukket af DSB ME 1503, øvrig oprangering var MZ 1427 + MZ 1437 + MZ 1428 + MZ 1443 + MZ 1432. Ankomst Kk 21.15.

Det meste af næste dag gik med at læsse lokomotiverne ombord på det hollandskejede "M/V Egmondgracht", der er udstyret med store kraner, som er i stand til at løfte de tunge lokomotiver. Inden de blev løftet helt ombord på skibet blev undervognene grundigt spulet, for ikke at risikere at medbringe bakterier eller sygdomme til den anden side af Jorden. Lokomotiverne blev løftet fri af boggier, for at kunne stables. Ankomst til Australien forventes engang i april.
(jh) 19.02.2006

Dansk Jernbane papirtog

DJ skifter køreplan for papirtoget oftere end jernbaneentusiaster skifter underbukser. Den væsentligste ændring er ophold i istedet for Od. Returløbet er uændret. Siden 28.01.2006 har man kørt efter følgende plan:

28.01.2006 - 27.05.2006 Ma-Lø
(ikke 13.04, 14.04, 17.04, 12.05 og 25.05)

GF 8681 MY 800
Frs 12.45
Od 12.51
13.25-13.52
Rg 14.32-15.07
15.30

GF 6782 MY 800
17.40
Rg 18.05-18.40
Od (19.56)-19.57
Frs 20.03
(jh) 14.02.2006

Folieret blå DSB ME

Som den første maskine er DSB ME 1512 nu iklædt blå folie. Maskinen blev sat i drift 02.02.2006. I forhold de de tidligere omlakerede ME 1518-1537 er nummeret på fronten flyttet lidt mod venstre, mens ellers ligner designet rimeligt meget.
(jh) 03.02.2006

VL MY 105 til DJ

Dansk Jernbane har indlejet VL MY 105 og lokomotivet blev 02.02.2006 medtaget fra Sg i GF 6782 -Frs - et tog med hele tre togmaskiner: VL MY 105, NEG MY 1158 og NJ M 11.

Lokomotivet har 03.02.2006 kørt ATC-indøvelse i Jylland og på Fyn.
(jh) 03.02.2006

Etablering af Metro cityring

Regeringen, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune har indgået aftale om at udvide den nuværende Metro med etablering af en Cityring i København.

Cityringen åbner omkring 2017. Fuldt indkørt vil den få cirka 275.000 passagerer om dagen og samtidig øge passagerantallet på de eksisterende metrolinier.

Cityringen skal gå i en tunnel under City, brokvartererne og Frederiksberg. Cityringen får 17 underjordiske stationer af samme type, som kendes fra for eksempel Kongens Nytorv.

Cityringen får en linjeføring, der dækker følgende lokaliteter: Københavns Hovedbanegård, Rådhuspladsen, Christiansborg, Kongens Nytorv, Frederikskirken, Østerport Station, Trianglen, Poul Henningsens Plads, Vibenshus Runddel, Rådmandsmarken, Nørrebro Station, Nørrebros Runddel, Landsarkivet, Aksel Møllers Have, Frederiksberg Station, Platanvej samt på Vesterbro (ved Tove Ditlevsens Plads, Enghave Plads eller Otto Krabbes Plads). Stationsplaceringen på Vesterbro skal fastlægges nærmere i det videre forløb.
(jh) 02.02.2006

Afsporing i Kalundborg

RDK MZ 1412 afsporede 25.01.2006 med en godsvogn på sydhavnen i Kb, på grund af sammenpresset is og sne i en overkørsel. Lokomotiv og vogn blev atter sat på sporet samme dag, men var ikke i stand til at køre retur til Gl.

Den 27.01.2006 var det meningen at lokomotivet så skulle have været returneret med G 9316 (Kb-Gl), fremført af RDK MZ 1420, men på grund af utæthed var 1412 atter en gang efterladt i Kb.

Først natten til 29.01.2006 kørte MZ 1412 solo til Gb.
(jh) 31.01.2006

MZ 1422 til Sverige

30.01.2006 blev MZ 1422 overført til Sverige fra Gl, efter at have holdt her i nogle dage. Transporten foregik i G 44904, trukket af RDK EG 3101.
(jh) 31.01.2006

RDK MZ II på vej ud

RDK MZ 1417 er blevet hensat af Railion Denmark A/S pr. 30.01.2006, idet man ikke ønsker at ofre yderligere renovering af maskinen (som var forfaldet til et større eftersyn). Også søsterlokomotivet MZ 1420 er tæt på at skulle hensættes.

I det hele taget kan det forventes, at de resterende RDK MZ II vil blive hensat senest 01.04.2006, når Railion nedlægger store dele af den indenlandske godstrafik. Med udgangen af marts 2006 er det slut med gods til Nyborg, Esbjerg, Kalundborg, Randers og Vejen, mens Aarhus kun vil blive betjent af shuttle- samt Mærsk-tog. Også Aalborg mister fast trafik og vil kun blive betjent af Railion for udveksling af vogne til NJ.

Herefter vil der kun være brug for de resterende MZ IV-diesellokomotiver, foruden EA og EG.
(jh) 31.01.2006

Skiløber-vogne

DSB Bc-t 50 86 50-30 512-7 er blevet hensat som følge af defekt el-varme. Idet DSB ikke længere har reservedele til vognene er indlejet en tysk liggevogn som erstatning, DB Bomz 51 80 21-90 519-6.
(jh) 31.01.2006

Rangeruheld i Nykøbing F.

25.01.2006 skete et større rangeruheld i Nf, hvor ikke mindre end 3 dobbeltdækkerstammer blev involveret. Bl.a. blev ABs 7903 beskadiget med buler i fronten og ødelagt aptering.

Uheldet skete ved 19-tiden da stammen fra RØ 4256 (Rf-Nf) skulle parkeres ude i "skoven", klargøringsområdet i nordenden af Nykøbing F. station.

Toget kørte ikke i frit spor, men kolliderede med en hensat stamme med ME. De forreste døre i ABs´en kunne ikke åbnes, alle indvendige glasskillevægge var knuste ligesom apteringen lå hulter til bulter. Førerrummet i ABs'en så heller ikke for godt ud, men selve førerbordet og frontruden var hele. Der var "rynker" på dørene også på DD-vognene op til ME´en. Der var ikke synlige skader på ME´erne, som da også synes at være i drift igen.

Som nævnt tidligere blev der også ødelagt en dobbeltdækkerstamme i Kb 10.12.2005, hvorfor DSB i øjeblikket er i voldsomt bekneb for regionaltogsstammer. Derfor køres visse regionaltog på Sjælland i disse dage med MR/MRD. Fredag 27.01.2006 var IR 1661 (Kh-Ar) og tilhørende returløb M 9182 Ar-Kh aflyst, mens
IR 1653 (Kh-Ar) kørtes af 2 MF-togsæt.
(jh) 31.01.2006

Nye tider til Papirtoget

Dansk Jernbanes papirtog mellem Næstved og Fruens Bøge er blevet tidligerelagt pr. 20.01.2006 og kører nu efter følgende plan:

20.01.2006 - 06.01.2007 Ma-Lø
(ikke 13.04, 14.04, 17.04, 12.05, 25.05, 05.06, 25.12, 26.12 og 01.01)

GF 6781 MY 800
Frs 12.45
Od (12.51)-13.18
Rg 14.34-15.09
15.32

GF 6782 MY 800
17.40
Rg 18.05-18.40
Od (19.56)-19.57
Frs 20.03
(jh) 23.01.2006

Sne og isslag giver problemer for togtrafikken

Heftig sne 19.01.2006 og efterfølgende isslag natten mellem 19.-20.01.2006 gav problemer for togtrafikken . På Lille Nord kørtes til morgen kun mellem Snekkersten og Hillerød og kun en gang i timen, idet der kun var et togsæt til rådighed.

Både ved Tommerup og Taulov gik godstog i stå og skabte knuder i fjerntrafikken.

S-togene blev generet af sne i sporskifter og A+ kørte kun mellem Køge og Københavns Hovedbanegård.

Flere af amtsbanerne blev ramt af uheld. På Vestsjællands Lokalbaner blev en bil påkørt 20.01.2006, da toget mellem Høng og Tølløse ved 07.30-tiden kørte ind i en bil, som stod på jernbaneoverskæringen nær Nyrup. Heldigvis var bilen tom, idet den netop var blevet hevet op af en grøft og stod nu fast på overskæringen. Bilen blev skubbet godt 100 meter frem ad skinnerne.

Nordjyske Jernbaner blev også ramt af uheld i Skagen 21.01.2006, hvor en bil stødte sammen med et Desiro-tog. Føreren af bilen - en 28-årige kvinde - slap dog relativt billigt fra sammenstødet. Kvinden kørte ind i siden af toget ved baneoverskæringen på Buttervej i Skagen, hvor bommen ikke var gået ned. Bomsystemet er manuelt styret - og det kan skyldes en menneskelig fejl at det ikke fungerede. Det er politiet i øjeblikket ved at undersøge.

På tragisk vis blev en 60-årig mand dræbt i Nakskov 20.01.2006, da han forsøgte at trække sin hund væk fra skinnerne. Ulykken skete ved jernbaneoverskæringen ved Løjtoftevej i Nakskov, hvor manden stod meget tæt på jernbanesporet med sin hund, da hunden pludselig hoppede frem og manden bukkede sig ned for at gribe den, hvorefter han blev påkørt af toget. Han døde senere på sygehuset.
(jh) 20.01.2006, opdateret 23.01.2006

Første blå vogne i drift

DSB´s Bn-materiel bliver som tidligere nævnt i nyhederne forsynet med blå folie i et forsøg på at friske lidt op på det efterhånden meget slidte udseende som vognene havde fået.

Samtidig mister vognene deres UIC-numre, så de nu blot kører rundt med 3-cifret nummer, uden computer-tjeknummer.

Første Bn-vogn i drift var Bn 763, mens ADns-e 551 var første styrevogn.
(jh) 19.01.2006

Slut med OHJ´s lokomotivtrukne skoletog

Sidste dag med OHJ MX i "skoletoget" var tirsdag 03.01.2006 i tog 308 (Nks-Hk). Herefter har Y-togs materiel indkøbt fra Nordjyske Jernbaner (NJ) overtaget disse løb.

Hermed slutter en langvarig epoke i Danmark, idet det hermed ikke længere er muligt at køre med Nohab-GM rundsnuder i ordinære persontog.
(jh) 19.01.2006

Dæmning sank 15 cm på Svendborgbanen

Togene på den hårdt ramte Svendborgbane måtte 12.01.2006 indstilles mellem Årslev og Ringe, efter at en dæmning havde sat sig.

Uheldet skete, da et entreprenørfirma skulle skyde to rør på 46 cm diameter på tværs af dæmningen 5-6 meter under jernbanen. Da et passagertog med ganghastighed kørte over stedet, sank dæmningen og jernbanesporet i alt 15 cm.

DSB måtte derefter indsætte busser resten af dagen, mens Banedanmark gik i gang med at udbedre skaderne.
(jh) 13.01.2006

ME og Bn-materiel i blå folie

Som følge af forsinkelsen af IC4-projektet er DSB nu nødt til at holde liv i regionaltogsmateriellet på Sjælland/Lolland-Falster i længere tid en planlagt.

DSB´s ME-lokomotiver og Bn-materiellet vil blive forsynet med folie, så de designmæssigt kommer til at ligne den aktuelle farve for DSB øvrige materiel. De tilbageværende 127 røde Bn-vogne (med tilhørende styrevogne) og de 15 rød/sorte og 2 røde(!) ME-lokomotiver skal have monteret en ny slidstærk folie i mørkeblå farve, som svarer til den, der omgiver vinduesrammerne på DSB’s togsæt og dobbeltdækkerne. Folie er bedre end maling, fordi det er dyrere at male vognene, og fordi det tager væsentligt længere tid at male vognene frem for at montere en folie. Vognene får også påklistret nye piktogrammer og DSB’s logo. Indvendigt sker der også et par mindre justeringer, idet man udskifter flere af de slidte sæder og ryglæn i vognene.

Første vogn under omfarvning/indpakning er Bn-o 50 86 20-84 857-4.
(jh) 12.01.2006

Exit 2005

Endnu et år er gået og vi kan passende gøre status:

  • 2005 blev året hvor der var hastighedsnedsættelser i stor stil på hovedstrækningen mellem København og Århus, med store forsinkelser og nødkøreplaner til følge
  • I 2005 kom DSB's nye flagskib IC4 stadigvæk ikke ud at køre - men dog fik man vist lavet et par succesfulde prøvekørsler
  • Gedserbanen blev de facto nedlagt. DSB har i flere år ønsket at trække sig ud af kørslen på banen, men har været forpligtet lovmæssigt til at opretholde kørslen. Nu er sporets tilstand imidlertid så ringe, at Banedanmark har indstillet driften. DSB har indsat bus til erstatning.

(jh) 02.01.2006

Hovedbanegården får ny bærende konstruktion

Københavns Hovedbanegård skal renoveres, og DSB har nu indgået en hovedentreprisekontrakt med et konsortium, der består af Pihl & Søn A/S og Banekonsoritiet I/S.

Konsortiet består af Per Aarsleff og de 100 procent Aarsleff-ejede datterselskaber Wicotec og Petri&Haugsted. Alene for Per Aarsleff-koncernen løber aftalen op i 289 millioner kroner.

Kontrakten omfatter renovering af den konstruktion, som bygningen hviler på, renovering af de bærende konstruktioner for forpladsen og de tilhørende parallelgader samt forlængelse og sænkning af perron 2 og 3, der skal tilpasses international standard og fremtidssikre banegården.

Selve projekteringen er gennemført i efterårets løb. Anlægsperioden begynder i januar 2006 og er planlagt færdigt i sensommeren 2008.

Til arbejdet har konsortiet anskaffet en köf-rangertraktor fra Tyskland.
(jh) 02.01.2006

Køf 282 til Ringsted

RDK køf 282 blev kørt på transportvogn Fa-Rg i G 9232 29-12-2005.
(jh) 02.01.2006

Premiere for Dansk Jernbane i papirtogene

Dansk Jernbane Aps (DJ) kørte de første papirtog 01-01-2006. NEG MY 1154 + NJ M 11 kørte 16 papirvogne + en gul-malet generatorvogn Od-Frs, afg. 12.05. MY 1154 løb om på Frs, og trykkede derefter trækket ned på sporarealet. Efter rangering kørte de to lokomotiver solo retur til Od kl. 13.57, ank. 14.03.

Herefter kørtes en anden stamme papirvogne til med ankomst kl. ca. 16.45 og efterfølgende rangering til Maglemølle.
(jh) 02.01.2006

Snevanskeligheder

Danmark blev onsdag og torsdag 28.-29. december 2005 ramt af en snestorm, da et højtryk over Skandinavien bevægede sig ned over Vesteuropa og koliderede med et lavtryk som bevægede sig op fra Polen. Der faldt op til 40 cm. sne på Sydsjælland og Lolland-Falster.

Det gav "naturligvis" vanskeligheder for togtrafikken.

Allerede onsdag 28-12-2005 kørte DJ MY 1158 to sneplove til Od som beredskab, idet de her placerede plove ikke var blevet tjekket eller efterset siden sidste vinter. Plov 133 + DJ MY 1158 + Plov 134 kørte som M 6132 (Fa-Od) og returnerede herefter igen som tom maskine i M 6135 (Od-Fa).

Onsdag over middag måtte Østbanen indsætte ØSJS MX 42 på Rødvig-grenen, for at holde den farbar. Den kørte således i pendulfart Hårlev-Rødvig og retur imellem Y-togene. DSB ME 1517 kørte som tom maskine ad Lille Syd (Kh-Ro-Kj-).

Natten til 29-12-2005 kørtes to DJ MY til Fredericia hhv. Odense som beredskab. Dansk Jernbane Aps havde fået opgaven med snerydning af Banedanmark. GM 6108 (Rq-Fa) bestod af DJ MY 1154 + 1158, hvorfra DJ MY 1158 så fortsatte solo videre til Odense i GM 6110 (Fa-Od), ank. 04.16.

Selvom Østbanen havde kørt snerydningstog var der alligevel et Y-tog som kørte fast torsdag 29-12-2005 på Rødvig-grenen.

Lollandsbanen fik lidt problemer 29-12-2005 ved Sæbyholm udenfor Nakskov, hvor LJ M 34 kørte pendulkørsel for at holde sporet farbart. Alle "skæve" tog (13.55, 14.55, 15.55, 16.55 og 17.55) blev aflyst fra både Nf og Nsk. Tog med minuttal 25 kørte planmæssigt.

Svendborgbanen blev gennemkørt om aftenen 29-12-2005 med plovene som var blevet kørt til Od dagen før. Togene M 6150 (Od-Svg) og returløbet M 6151 (Svg-Od) bestod af plov 134 + DJ MY 1158 + plov 133. Toget holdt herefter standby i Od indtil dagen efter.
(jh) 02.01.2006

Finland

Dobbeltdækker-sovevogne til VR

Finske Talgo Oy leverer i øjeblikket 20 dobbeltdækker-sovevogne til VR, til brug på strækningen Helsinki-Rovaniemi. Vognene bygges i aluminium og må køre op til 160 km/t. Hver vogn indeholder 19 kupéer med hver to senge.
Længde over puffer er 26.400 mm., højde 5.220 mm., taravægt 59 t.

De første 4 vogne kommer i drift i starten af februar 2006 og de resterende vogne leveres successivt i løbet af året.
(jh) 19.01.2006

Nederlandene

ÖBB 1216 050 på højhastighedstest

ÖBB Supertaurus 1216 050-5 blev overført til Holland 13.01.2006, idet Siemens vil anvende lokomotivet for test på de nybyggede højhastighedsstrækninger dér, inden levering til öBB. 18.01.2006 kørtes testtog med 250 km/t!
(jh) 19.01.2006

Norge

NSB returnerer svenske sovevogne

Med køreplansskiftet 09.01.2006 rationaliseredes nattogene ved NSB, så der ikke længere er behov for så mange vogne. Det betyder bl.a. at 12 svenske WL5-vogne, som har været udlejet fra SJ til NSB siden 1998/2000, returneres. 10 af vognene har ellers været omlakeret til norsk rød kulør.

NSB anvender nu udelukkende sovevogne type WLAB-2, bygget 1986-87, som for nyligt er renoveret med 2-sengskupéer.
(jh) 19.01.2006

Sverige

Arriva overtager Pågatogene

Skånetrafikkens kontrakt på tog i Sydsverige fra juni 2007 og i de kommende 11 år er gået til Arriva.

Beslutningen om at vælge Arriva var enstemmig. Trafikken skal efter planerne øges fra de nuværende 26 togsæt (som overtages af Arriva) med næsten 400 procent i løbet af kontraktperioden, hvilket betyder, at flere tog skal indkøbes. Beslutningen om hvilke tog, der skal købes ind bliver taget i løbet af april 2006.
(jh) 31.01.2006

Hector Rail 142 på vej til Sverige

18.01.2006 blev 142.003 (ex. ÖBB 1142 661) overført fra Tyskland til Sverige via Rostock, mens søsterlokomotivet 142.002 Calloway overførtes 19.01.2006.
(jh) 19.01.2006

Hector Rail køber lokomotiver fra Østrig

Den svenske private operatør Hector Rail har købt 3 østrigske BR 1142, og efter testkørsler i Sverige er den første maskine, 142.003-3 Schmidt (ex. ÖBB 1142 660) nu ommalet til firmaets mørkegrå og røde farver med et stort gult X. I forhold til de svenske standard Rc-lokomotiver har 1142-erne en lidt højere effekt (4.000 kW / 3.600 kW) og elektriske bremser og ÖBB håber på at kunne sælge flere lokomotiver af typen til Sverige og Norge.
(jh) 12.01.2006

Tyskland

MEG overtager to BR 143

Den tyske private operatør MEG har overtaget 143 204 og 143 232 til brug for godstransporter rundt omkring i Tyskland. MEG ejes delvist af Deutsche Bahn, hvorfor det også er et af de få selskaber i Tyskland som har kunnet overtage brugte strækningslokomotiver fra storebror DB.
(jh) 31.01.2006

 

Til top