DSB MX 1001-1045 fotos

35 fotos
DSB fik i årene 1960-1962 leveret 45 diesellokomotiver litra MX. DSB's MX-lokomotiver var i familie med MY-lokomotiverne, men med en mindre, 12-cylindret GM 567C/567D dieselmotor på 1425/1445 HK og lavere akseltryk, så de var mere anvendelige på sidebaner med svage skinner.
De første 20 lokomotiver var udstyret med de mindste motorer, mens de sidste 25 lokomotiver havde 20 HK mere at gøre godt med.
Maskinerne blev brugt over hele landet og i slutningen af deres karriere ved statsbanerne især i DanLink-godstog på strækningen mellem Østerport og Rødby Færge, som følge af deres støjsvage motorer. På godsforbindelses­banen igennem København måtte man helst ikke larme for meget...

Efter udrangeringen af de sidste lokomotiver fra DSB i slutningen af 1980'erne og starten af 1990'erne (de sidste maskiner i 1993), blev mange solgt til videre brug på privatbaner og hos private operatører i Danmark og Sverige, hvor en del af dem endnu kan ses i drift.
DSB MX 1007

DSB MX 1007

set fra oven, rangerer ved Danlink færgehavnen ved Østerport, København.

Lørdag 27. februar 1988, Østerport Foto: John Hansen
DSB MX 1004

DSB MX 1004

og to andre DSB litra MX samt en MH ved maskindepotet i Rødby Færge.

Tirsdag 21. marts 1989, Rødby Færge Foto: John Hansen
DSB MX 1034

DSB MX 1034

med sukkervogne

Lørdag 14. oktober 1989, Odense Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1041

DSB MX 1041

+ MX 1006 med G 40559 (Kk-Rfø).

Lørdag 17. marts 1990, Ringsted Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1024

DSB MX 1024

+ MY 1121 + My 1132 med M 7141 (Od-Fa).

Lørdag 28. april 1990, Holmstrup Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1024

DSB MX 1024

DSB MY 1123 og MY 1154 foran maskindepotet i Padborg.

Lørdag 30. juni 1990, Padborg Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1012

DSB MX 1012

+ MX 1013 med P 5161 (Kh-).

Mandag 2. juli 1990, Roskilde Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1005

DSB MX 1005

+ MX 1007 med G 9522 (Rfø-Gb).

Tirsdag 3. juli 1990, Hedehusene Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1013

DSB MX 1013

+ MZ 1460 med G 40722 (Rfø-Kk).

Tirsdag 3. juli 1990, Hedehusene Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1028

DSB MX 1028

+ MX 1035 med G 40721 (Kk-Rfø).

Tirsdag 3. juli 1990, Høje Taastrup Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1006

DSB MX 1006

+ MX 1042 med G 9522 (Rfø-Gb).

Onsdag 4. juli 1990, Hedehusene Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1027

DSB MX 1027

+ MX 1005 med G 40721 (Kk-Rfø).

Fredag 6. juli 1990, Høje Taastrup Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1037

DSB MX 1037

+ MX 1032 + MX 1006 med G 41712 (Rfø-Kk).

Fredag 6. juli 1990, Roskilde Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1012

DSB MX 1012

+ Mx 1027 + MX 1005 med G 40721 (Kk-Rfø).

Lørdag 7. juli 1990, Nørrebro Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1030

DSB MX 1030

+ MX 1042 med G 9512 (Rfø-Kk).

Lørdag 7. juli 1990, Roskilde Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1025

DSB MX 1025

rangerer med M 8322 (Od-Hp).

Søndag 5. august 1990, Holmstrup Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1001

DSB MX 1001

ved DSB Museumstog i Randers, inden omlakering til klassisk brun bemaling.

Lørdag 22. september 1990, Randers Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1038

DSB MX 1038

med G 9539 (Gb-Kj).

Torsdag 27. september 1990, Roskilde Foto: Ole Dinesen
DSB MX 1024

DSB MX 1024

med godstog mellem Korsør og Københavns Godsbanegård.

Mandag 21. januar 1991, Slagelse Foto: John Hansen
DSB MX 1013

DSB MX 1013

holdende i Rødby Færge med MY 1151.

Søndag 17. marts 1991, Rødby Færge Foto: John Hansen
DSB MX 1014

DSB MX 1014

med slæber fra Københavns Godsbanegård til Lersøen (og videre til Østerport), mens bagenden af en anden slæber på vej til Gb ses under broen for hovedstrækningen mellem København H. og Roskilde. 2. vogn i toget er i øvrigt en VTG teleskophættevogn indregistreret i England, som kan kendes på det smallere og lavere fritrumsprofil.

Fredag 1. november 1991, Vigerslev Foto: John Hansen
DSB MX 1041

DSB MX 1041

holdende på Østerport station.

Mandag 15. juni 1992, Østerport Foto: John Hansen
DSB MX 1028

DSB MX 1028

+ MX 1015 med godstog fra Lersøen til Københavns Godsbanegård ved Roskildevej.

Mandag 17. august 1992, Vigerslev Foto: John Hansen
DSB MX 1016

DSB MX 1016

med godstog nærmer sig Lersøen.

Fredag 18. september 1992, Lersøen Foto: John Hansen
DSB MX 1014

DSB MX 1014

med et søsterlokomotiv på Lersøen i København.

Fredag 18. september 1992, Lersøen Foto: John Hansen
DSB MX 1013

DSB MX 1013

+ DSB MY 1157 holder fotostop mellem Lille Skensved og Køge ved Ølsemagle med udflugtstog, arrangeret af Dansk Jernbane-Klub.

Søndag 6. februar 1994, ml. Lille Skensved og Køge Foto: John Hansen
DSB MX 1024

DSB MX 1024

med en enkelt godsvogn på krogen, set fra C. F. Richsvej på Godsforbindelsesbanen.

Tirsdag 12. april 1994, C. F. Richsvej, København Foto: John Hansen
DSB MX 1001

DSB MX 1001

på Odense Jernbanemuseum.

Lørdag 19. august 2000, Odense Foto: Thorsten Büker
DSB MX 1001

DSB MX 1001

+ CLE + CLL med PP 6433 (Frs-Od)

Lørdag 24. august 2002, Fruens Bøge Foto: John Hansen
DSB MX 1035

DSB MX 1035

udstillet i Struer

Mandag 17. juli 2006, Struer Foto: Poul Martin
DSB MX 1001

DSB MX 1001

afhenter en af forsvarets tanks til udstilling på Danmarks Jernbanemuseum.

Onsdag 15. oktober 2008, Kolding Foto: Tim Jonasen
DSB MX 1001

DSB MX 1001

afhenter en af forsvarets tanks til udstilling på Danmarks Jernbanemuseum.

Onsdag 15. oktober 2008, Kolding Foto: Tim Jonasen
DSB MX 1001

DSB MX 1001

afhenter en af forsvarets tanks til udstilling på Danmarks Jernbanemuseum.

Onsdag 15. oktober 2008, Kolding Foto: Tim Jonasen
DSB MX 1001

DSB MX 1001

afhenter en af forsvarets tanks til udstilling på Danmarks Jernbanemuseum.

Onsdag 15. oktober 2008, Kolding Foto: Tim Jonasen
DSB MX 1001

DSB MX 1001

afhenter en af forsvarets tanks til udstilling på Danmarks Jernbanemuseum. Det er formodentlig et tilfælde at en grafitti på godsvognen til højre lyder "War"?

Onsdag 15. oktober 2008, Kolding Foto: Tim Jonasen
Til top